You change when you want to change



Igår hade Sofi Fahrman länkat till den här artikeln:

"To anyone who thinks they're falling behind"

Artikeln är ett riktigt mitt-i-prick-skriveri om dagens stress och kontrollbehov. Läs den!

Det finns så mycket att citera ur artikeln, men jag fastnade extra mycket för meningen jag har i bilden här: You change when you want to change - du ändrar när du vill ändra.
Vad betyder det då? Jo, ibland kanske du har en önskan om hur du vill att ditt liv ska vara - men att önska är inte samma sak som att det blir. En livstilsförändring, liten som stor, handlar om att ändra sitt beteende och det kräver alltid att man går in och tar beslut om att göra annorlunda. Det händer inte automatiskt bara för att man önskar utan viljan att göra det måste finnas. Ibland kan det dröja innan viljan kommer till en och där tror jag många skulle må bra av att lugna sig lite och tro på att framtiden kommer att se annorlunda ut. Bara du fortsätter önska och visualisera så kommer viljan att vakna en vacker dag. En morgon vaknar du upp och tänker "Nej nu jävlar gör jag det!" Så upplever jag att det fungerat för mig åtminstone. Försöker man tvinga fram en förändring blir det ett krav man börjar må dåligt över istället för att välkomna förändringen med spänning och längtan.

Det går inte att göra allt på en gång och ibland så kanske inte det är dags. Kanske du är redo om ett par år eller nästa månad. Har du inte ibland upplevt att vissa saker händer precis i rätt ögonblick? Tänk på det nästa gång du stressar över något - du hinner! Är det viktigt för dig så händer det...

You don’t get to control everything. You can wake up at 5 a.m. every day until you’re tired and broken, but if the words or the painting or the ideas don’t want to come to fruition, they won’t. You can show up every day to your best intentions, but if it’s not the time, it’s just not the fucking time. You need to give yourself permission to be a human being.


Sometimes the novel is not ready to be written because you haven’t met the inspiration for your main character yet. Sometimes you need two more years of life experience before you can make your masterpiece into something that will feel real and true and raw to other people. 


Ha nu en trevlig helg och lev livet! Puss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar