Djävulssylten

Jag kommer aldrig att glömma den ljusa sommarnatten jag och några av mina favoritbrudar satt i Liinis kök efter en fest ute. Liini tog fram sin burk med djävulssylt och jag tror vi satt i tre timmar och åt rostat bröd med ost och djävulssylt. Det är nog så nära matorgasm man kommer tror jag... Gillar du amarillos djävulssylt? Ja, då kommer du att älska den här!

Du tömmer två konservburkar med skalade tomater i tomatsaft och skär tomaterna i bitar. Sen strimlar du 400 gram röd paprika och lägger det i en stor kastrull...

...i kastrullen lägger du också i 4 strimlade chilifrukter. Jag hade såna bautastora chilin så jag nöjde mig med tre den här gången. Som sagt tidigare idag, akta för att andas in ångorna när ni sköljer och hackar för annars kan ni få andningssvårigheter.



Hacka också 8 klyftor vitlök och släng i kastrullen med resten...


...och sist, en tesked salt, en tesked mald svartpeppar, två teskedar oregano och en halv dl ättika.
Koka allt i 25 minuter!
Lägg sedan i ett paket Dan sukkers syltsocker. Jag tyckte det var för mycket så jag lade bara i hälften av sockret. Det blir en aningen rinningare konsistens, men det gör nu inte så mycket.
Koka 5 minuter till.

Häll upp i burkar, på med locket och låt det stå svalt. Färdigt! Tyvärr har jag ingen bild på slutprodukten nu, men kan slänga upp en bild på en smörgås jag brer åt mig senare med ost och djävulssylt på. Så j-a gott!
Med en bit chevre sitter ju sylten som perfekt, men tyvärr har jag inget såna himmelsvaror i förråden nu just.

Här kommer originalreceptet i sin helhet. Borde jag renskriva det nån dag kanske?
Tillägg nästa dag kl. 07:21: Eftersom Tomas klagade på att jag som ingenjör borde ge lite mer exakta mått (du har så rätt Tomas) så var det ett paket på 330 gram socker som ska användas i det här receptet. Men jag använde hälften så på ett ögonmått lade jag i 165 gram socker.
Jag har just smakat av sylten också på en liten brödbit med lite ost och det smakade ljuvligt!

4 kommentarer:

  1. Oj va bra Jenny nu är jag räddad! Jag som älskar djävulssylt och chevre! Ska absolut laga detta nån dag!

    SvaraRadera
  2. Det där ska jag testa.

    Men vadå "ett paket" socker?! Du är ju ingenjör och borde veta bättre än att använda så relativa enheter. Ett paket på 1 kilogram, ett paket på 0,5 kilogram eller ett paket på 5 kilogram? :)

    SvaraRadera
  3. Belissimo! Fantastico! Estupendo!

    Och väldigt, jag menar VÄLDIGT, inspirerande.

    SvaraRadera
  4. Oj fan! Jag har totalt glömt bort djävulssylten! Måste laga den igen ASAP!!!

    Tack för att du lade upp receptet åxå jag har garanterat slarvat bort det sedan sist!

    SvaraRadera