simplify life!

Den här hösten har jag jobbat och funderat mycket på hur jag kan ändra saker i vardagen för att få ut mer av det som är bra och mindre av det som är dåligt. Jag tror vi kan påverka mycket själv hur bra och lyckliga vi är - tyvärr är det lätt att komma in i en cirkel där man skyller på omgivningen och andra omständigheter när livet blir jobbigt.
Jag vill göra mitt liv så enkelt som möjligt. Få bort energitjuvarna och få utrymme för roligare saker.

Jag började med att göra ett veckoschema där jag lade in alla aktiviteter och jobb+dagis-tider. Sen planerade jag också in en träningsdagar, städdag och när vi behöver handla mat.  Skickade till sist schemat åt Kim att komplettera och han kom också ihåg att lägga in tider då vi ska ta det lugnt! Viktigt!
Redan dagen efter schemat var gjort så kände jag mig lugnare. Det naturliga steget efter det var att hitta kaos-punkterna i schemat. Vi har måndagar och onsdagar som är tokfulla och för att underlätta så gäller det att varje vecka vara beredd med att ha mat färdig att värma upp eller åtminstone lätta rätter som det går snabbt att röra ihop.  Vi gjorde även en lista på bra tisdags-rätter som vi vet att räcker till flera dagar, så när det är slut på idéer så är det bara att kolla den listan.

Så förutom att vi då lägger in en massa extra aktiviteter där vi ska ta det lugnt så går det ganska bra. Haha! Städningen har jag hållit mig till - även om jag har haft relativt låga krav. Att något blir gjort är bättre än inget är mottot. Fast lite längre än kring Minnis matplats är kravet. Mina träningsdagar har jag också inte tagit på allvar hela tiden så där behöver jag tänka om hur jag vill ha det. Hur som helst så finns det en plan - bara att jobba vidare!


Nästa steg är att analysera djupare - vilka saker i vardagen irriterar mig och kan jobbas bort, Vad saknas och hur ska jag få in det.  Och framför allt - hur gör jag det enkelt för mig?









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar