hemläxa: stå bättre. Oh my!

Jag har gått några gånger till osteopat nu i höst. För att jag har ont i ryggen och min höft inte riktigt varit sig själv sen graviditeten. För att jag känt mig som ett riktigt vrak helt enkelt. Jag har försökt stretcha och träna stabilitet själv, men till sist bestämde jag mig för att ha nån förståsigpåare att granska mig. Bra tänkt tycker jag ännu!

Idag var jag på ett återbesök för att mest kolla att det som rättades till för en månad sen inte kommit tillbaka. Bland annat höften och ryggen hade varit lite i oställning men som tur så hade inte kroppen gått tillbaka till det gamla. Bra så! Jag har faktiskt inte haft några större problem med ryggen efter dom här besöken så känner absolut att det går till det bättre.

Förutom att 100 låsningar i nacken och bröstryggen togs hand om så tittade vi idag lite på mina fötter för att jag har haft en låsning i vänster fot och min ena tå var faktiskt bortdomnad och vit (!) när jag tränade här hemma för ett par veckor sen.  På samma gång noterade osteopaten att jag hade förhårdnader på utsidan av fötterna vilket tydde på att jag antagligen la tyngden på yttre sidan av foten när jag står. Att förhårdnader tyder på att man belastar fel kan väl vara enkelt att lista ut - men jag har aldrig själv gjort den kopplingen. Det visade sig att jag översträcker knäna när jag står rakt och då kommer också foten i obalans. Nästan all vikt var på utsidan av foten - något jag själv inte alls har märkt. Det i sig kan då vara orsaken till min onda rygg. Eller så är det ryggens fel att jag står fel. Vem vet?


Hursomhelst så gick jag hemläxa att lära kroppen att stå rätt. Det lär vara lite jobbigt i början för jag måste omprogrammera en av de mest vanliga sakerna jag gör. Häftigt ändå att man kan med hjälp av sin fantastiska hjärna lära fötterna att stå annorlunda och förhoppningsvis bli bättre i ryggen samtidigt.


Om ett par månader ska vi se om min träning har gett effekt. Och ja, det här kunde också användas som förklaring i att jag behöver nya skor - eftersom jag antagligen nött många av mina gamla skor fel. Så kunde man tolka det om man vill...

Finlir! Överst: står fel och översträcker knän.  Nedre: korrekt knä och jämn vikt på foten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar