Chiapudding på björnbär



..eller kanske man kan kalla det "3 layer chia pudding"? Jag hade andra Jenny på fika igår och hon berättade att hon gjort chiapudding på jordgubbar. Det fick igång mitt intresse för att testa att göra chiapudding på björnbär (som min frys är fylld av). Jag är nämligen inte helt övertygad om att vanlig chiapudding på kokosmjölk eller mandelmjölk är gott. Utan smakfull topping så är den ju nästan fruktansvärd. Däremot om man blandade chia med väldigt smakfulla bär så måste det ju bli en succé!

Det finns annat som gör det här roligt och att det går JÄTTESNABBT så man blir varken uttråkad eller gråter om det skulle bli flopp.

Jag tog en ask frysta björnbär (ca 2 dl) ur frysen och värmde upp dom i en kastrull med lite vatten. Sen stavmixade jag dom till en slät smet och la i lite kokosmjölk (ca 1 dl). Smaksatte med vaniljpulver och agavesirap och la sen i ca 3 msk chiafrön. Rörde om och fyllde två små glas med smeten och lät det stå och svälla i kylen över natten.

Det som räckte över från kokosmjölken gjorde jag "vanlig" chiapudding av och sen testade jag också att pressa saften ur en apelsin och lade chiafrön i saften också. Tyvärr var jag för snål med fröna i apelsinsaften så det blev aldrig nån pudding av den.

Jag blandade alla 3 chiablandningar imorse för att det skulle bli en mer intressant upplevelse för smaklökarna. Jag tycker absolut att björnbärspuddingen blev riktigt lyckad. Som tur har jag en portion till att kalasa på under dagen.

Apelsin-försöket lade jag på toppen och sen slängde jag resten i en smoothie. En otroligt god smoothie förresten inspirerad av Janes inlägg för någon dag sen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar