chiapudding med kaneläpplen stekta i kokosolja

Andra Jenny (min eviga källa på häftiga recept) tipsade om en god grej man kan göra för att få sin chiapudding lite godare. Stek äppelbitar i kokosolja och krydda med massor av kanel! Gottigott!

Chiapudding tycker jag är gott som alternativ frukost ibland. I början tyckte jag konsistensen var lite knepig men nu gillar jag det. Bara jag sötat den ordentligt med agavesirap eller honung och ordentligt med vaniljpulver.
För er som är helt obekanta med chiapudding så kan jag berätta att de små chia-rackarna sväller när de får ligga i vätska en stund och resultatet blir en grötliknande sak. Jag tycker också att puddingen är väldigt mättande.

För en person:
2 dl kokosmjölk /mandelmjölk
3 msk chiafrön
en nypa vanljpulver
honung/agavesirap för sötning

Blanda ihop före du går och lägger dig och låt det ligga och dra i kylskåpet under natten. Ät sen på morgonen förslagsvis med kaneläpplena jag tipsade om eller bär och frukter.

2 kommentarer:

  1. Har länge varit nyfiken på dessa chia-frön, men ännu inte kommit mig för att köpa hem det faktiskt. Men om man måste söta det ordentligt för att få ner det... passar kanske inte mig som flyr allt sött för tillfället? Måste nog pröva ändå kanske. Var hittar man det och är det dyrt?

    SvaraRadera
  2. Här på Åland finns chia-frön på s-market (Risenta har det i sitt sortiment) men i välsorterade hälsokostbutiker finns de också. Du behöver inte söta den, men vaniljpulver ger bra smak. Agavesirap har jag annars förstått att har lågt GI så en liten klick sånt kanske inte skadar? Jag brukar lägga en klick agave-sirap i för sötma. Jag tycker kokosmjölk är bäst att använda för det ger bäst smak. Chia-fröna i sig smakar inte så mycket nämligen. Sen kan man säkert smaksätta med annat man kommer på också, bär exempelvis. :)

    SvaraRadera