Hälsoåret och kostrådgivningen


För nån vecka sen var jag till Medimar och hade ett möte med en kostrådigivare. Det är en förmån vi får i projekt Hälsoåret som ordnas på mitt jobb.
Före mötet skulle man ha gjort dagbok på mat-och vätskeintag på en dag. Sen fick jag även uppskatta hur mycket "fredagsmys" iform av alkohol, godis, chips och läsk det blir per vecka.

Jag äter ganska "by the book". Regelbundna måltider och mellanmål utspridda över dagen - men för att jag skulle få något med mig så fick jag några tips på vägen. Sånt som jag egentligen borde ha fattat själv - men ibland måste nån annan berätta det åt en helt enkelt. Hur lätt det än är.

Första rådet var att jag skulle försöka äta mera energi i början på dagen. Min frukost kunde vara lite matigare och ett mellamål på förmiddagen skulle också vara bra. För jag åt ganska mycket kvällstid. Istället skulle jag nu tänka att jag fyller på med energi före och inte efter träningen. Det är det här jag menar med - hur har jag inte räknat ut det här själv? Jag tog iallafall till mig det och äter mycket mer tidigare på dagen nu - och är inte lika hungrig kvällstid längre.

Andra rådet var att jag skulle minska lite i mjölkprodukter. Jag är en person som skulle helt uteslutande kunna leva på yoghurt och andra mjölkprodukter. Det är så gott! Men jag höll med att det var lite ensidigt och livsmedelsverkets rekommendation på ½ liter per dag överskred jag redan före lunch. Istället kunde jag äta mera ägg och fullkornsbröd. Något jag också har försökt ändra på.

Jag fick också ett förslag på hur den perfekta matdagen skulle se ut. Som en liten mall. Sen var det inte så mycket mer. Jag kunde gott fortsätta med det lilla fredagsmys jag hade eftersom jag tränade flitigt. Bra så!

Det blir även en kvällsmacka nuförtiden. Istället för att bara skopa in kvällskvargen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar