Hälsoåret - en bra mellanrapport

Ni minns kanske att jag nämnt att vi har ett projekt på jobbet som heter Hälsoåret. Vi får göra fystester hos Medimar. Vi gjorde ett i våras när projektet började och sen ska vi göra ett om ett år när projektet avslutas. Dessutom ett nu på hösten för att vi ska få veta om vi är på väg åt rätt håll, samt behålla motivationen lite. Ett år är ändå en ganska lång period.

I våras var jag inte i så bra form. Alltså jag jämför med mig själv. Jag var stark, men om vi tar till kroppsformen så var jag nåt kilo mer än vad jag brukar vara normalt. Idag före testerna så gissade jag att jag gått ner nåt kilo och visste också att midjemåttet hade minskat lite. Sen gissade jag också att konditionen hade förbättrats eftersom jag nog medvetet tränat mera kondition i höst än vad jag gjorde före förra testet.

Jag vaknade med huvudvärk i morse så jag var inte i toppskick när jag kl 9.00 skulle ta mitt test. Sen blev det lite strul. När jag cyklat 1,5 minuter så kom vi på att pulsbandet inte var på. Så jag fick börja om. Sen gav pulsbandet inte nån bra signal hur vi än placerade det. Men eftersom maskinen mest avläste utandningsluften (jag cyklade med en mask på) så fick vi ut ett bra värde. Jag kom upp i 50,8 VO2Kg. Så jämfört med mitt tidigare värde hade jag ökat syreupptagningsfömågan med ca 5.  50,8 var över gränsen till klassen "superior". Check på den!

Sen styrketesterna. Min huvudvärk var lite värre nu, men jag visste ju att det inte var så jobbiga tester ändå. Bålstyrkan gjorde vi först. Jag höll ut en 5 kilos hantel rakt ut från kroppen med båda händerna så länge jag kunde. Utan att röra på kroppen eller sänka armarna. Jag fick sluta vid 80 sekunder för det var max för vad man behövde göra. Jag skulle nog inte ha orkat mycket längre. Tyckte det var jobbigare än vad jag mindes. Men jag klarade det = grönt på bålstyrkan!
Ëfteråt var det magstyrka iform av rena situps. Utan att jobba med höftböjarna så fötterna fick inte börja röra sig alltför mycket uppåt. Det här var det enda jag hade rött på i förra testet så jag var lite taggad att förbättra. På samma gång rädd att misslyckas. Det var tungt men kom upp i 14 flera än tidigare. 38 godkända situps. Grönt på den också!

Benstyrkan var sista testet och den var jag inte så bekymrad över. Däremot blev jag överraskad över hur lätt det kändes jämfört med i våras. Då kämpade jag hårt att orka med de 48 knäböj jag gjorde. Minns att de 10 sista var riktigt plågsamma. Idag blev jag avbruten vid 60 stycken för att det var gränsen för grönt. Jag skulle nog ha orkat några till.

Sen kom det även lite förbättringar i kroppsmåtten. Jag hade inte vägt mig sen förra testet i våras men kände mig som en 63:a, så jag blev inte förvånad att jag det var det vågen sa. Så  1,8 kilo hade jag gått ner. Min fettprocent som var Grön/orange förra gången var nu också ner på grön-nivå. Där hade jag nog trott att det var mera än 0,3 % minskning.  Det är endå bara en våg så det är inte så mycket att fundera över. Midjemåttet hade minskat med 8 centimeter däremot och det var väl dagens största överraskning. Även om jag visste att det blivit mindre så hade jag nog inte trott den siffran. Så check på den också!
Saldot var alltså att allt jag hade grönt från tidigare behöll jag och de två saker jag hade rött och grönt/orange fick jag omvandlat till grönt. Så grymt nöjd men med otroligt hemsk huvudvärk studsade jag ut från Medimar.

Förbättringarna jag gjorde har ju kommit nu efter sommaren. Jag har tränat mycket och ätit bättre - men långt ifrån perfekt. Så det går att komma en bra bit med ökad träning. Att jag börjat aktivt träna taekwondo igen har hjälpt mycket, men sen har jag ju tränat inför Lidingöloppet och deltagit i träningskonvent också de senaste månaderna. Kul att se att det ger resultat!
Nu är det ett nytt halvår med fokus på nästa mätning. Spännande!







Före och efter. Pust.. ser verkligen inte frisk ut på den senare bilden. Dranerad på energi + huvudvärk gör en inte pigg precis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar