#minsday resten, avslutning och fortsättningen

Här sitter jag nu en fredagkväll i soffan med let´s dance i bakgrunden, sovande katt bredvid fötterna och ett glas vin bredvid mig. Kim är bortrest i helgen så med bara Minni hemma så har jag härjat fritt med att .. wait for it... sortera och slänga ut kläder!

#minsgame är slut, men jag bara fortsätter att slänga saker. Det har riktigt blivit min nya grej det här.
Jag har klarat av hela utmaningen att slänga saker i 30 dagar, fast jag inte bloggat om det. Det blev så mycket saker de sista tio dagarna så det var svårt att få ner det till "pappers". Vi tog också en liten paus i slutet på några dagar för att livet kom emellan.. ska man få ihop 28, 29 och 30 saker att slänga behöver man få lite tid på sig alltså.


Utmaningen har fått mig att slänga 465 saker ur huset, men jag kan lugnt lova att  det rykt mer än så. Små skräpsaker som jag inte ens tyckt varit värd att räkna. Jag har plöjt igenom lådor och hyllor som jag nästan glömt bort att jag har saker. Jag har hittat sådant jag trott varit borttappade och jag har rensat ut sådant som jag tänkt "jag gör sen".



Vad gör den här utmaningen bättre än att bara rensa som vanligt då?
Det som skiljer är att fokuset skiftar från att fundera vad man ska slänga till att man måste slänga ett visst antal saker. Det gör större skillnad än man kan tro faktiskt. Du går runt och rotar i lådor och hyllor och ser kritiskt på allt. Vilken skit kan jag slänga ut? jag behöver 2 saker till! haha! Det blir enklare att göra sig av med saker, samtidigt så går det över alla områden. Ofta när man städar så kanske det blir en hylla i gången, men under utmaningen så kan jag ha återkommit flera varv till samma låda och slängt saker som jag tvekat på första varvet.
Jag rekommenderar verkligen att samla ihop lite vänner och köra en utmaning! och den borde göras årligen om inte oftare!

Effekterna av utmaningen..
Om man läser på om filosofin bakom minimalism så handlar det om att skapa en stressfri miljö som gör att man har lättare att fokusera på saker man vill göra.
Jag upplever att jag fått ett  lugn av utrensningen, vissa ytor som jag varit väldigt irriterad på i flera år för att det samlas saker där, är mittiallt tomma. Det går också enklare att städa upp och jag känner dessutom en kontroll när jag vet mer vilka saker jag har och var jag har dom. Jag har också börjat ifrågasätta varför jag är så sentimental över saker. Så jag upplever stora positiva förändringar hela tiden, vilket såklart får mig att fortsätta.

Ikväll slängde jag ut jeans som inte längre passar, kläder som jag gillar men som är för slitna för att användas, kläder jag gång på gång hoppas att jag ska använda - men det har inte hänt på 5 år så det kommer inte att hända helt enkelt. Även kläder jag bara var trött på åkte. För ärligt - de kommer inte att användas. Ska ta ett varv till ännu i helgen och om jag hinner ska jag samla ihop alla skor jag har och se vad som ryker där. Då har jag redan slängt säkert 10 par i #minsgame-utmaningen. Som ni märker så är det "no mercy" som gäller.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar