att komma sig ut på en höstlänk

Plötsligt får man ett infall då. Idag ska jag springa! Jag har länge tänkt göra svibyviken-rundan som en jämförelserunda. Idag kom jag mig iväg!  Det är cirka 3 km för min del. Med jämförelserunda menar jag en runda som jag kan ta med jämna mellanrum och testa formen. Se om den känns lättare eller om jag kan springa den på kortare tid för varje gång.
Idag kom jag iväg på en utgångsrunda. 3,2 km på drygt 28 minuter. Medelhastighet enligt runkeeper var 8:14 vilket var mitt mål för dagen. Jag ville ha en medelhastighet på mindre än 9 minuter per kilometer. Jag bestämde före jag startade att jag skulle springa 3 sträckor och beslöt att börja springa efter första kilometern, eller när jag kommit över svibybron. Därefter bestämde jag efterhand hur långt jag skulle springa. Första sträckan blev på känsla, de följande sträckorna bestämde jag före jag sprang hur långt jag skulle springa. Jag slutade sista sträckan före en uppförsbacke före mitt hus så det blev extra benträning där.

Jag försökte verkligen koncentrera mig på att ha bra hållning när jag sprang eftersom mina tidigare försök har bidragit till ond rygg. Att hålla in magen och inte svanka krävdes extra jobb - men jag kände direkt att det underlättade.

Jag är löjligt nöjd över vad jag åstadkom faktiskt. Så nöjd så jag gjorde lite till när jag kom hem. Jag tog en kratta och använde skaftet som stång och så gick jag med den ovanför huvudet i utfallsgång. 3 varv på gården, ungefär 16 steg per varv. Därefter uppstigning på en sten kombinerat med benspark bakåt och till sist 3 set av knäböj på 20 repetitioner per set. Ja, sen avslutade jag med ett sista varv utfallsgång för jag gjorde en liten film till instagram.

Minni sov under tiden och jag hann in och värma mat och äta lunch i solen, samt rensa en blomrabatt innan hon vaknade.

Jag insåg idag att jag måste passa på att njuta av de vackra höstdagarna när de kommer. Det är inte så att man får chans att vara ledig på hösten många gånger med en frisk och pigg kropp. 

Leta på busenkel thaikyckling på alltommat.se om ni är intresserade av en jätteenkel thai-rätt.

Sooolen!

löjligt nöjd då.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar