Ett lyckat vändningsförsök


Så, allt var toppen på ultraljudet i måndags. Däremot visste vi att bebisen inte hade svängt sig ännu (alltså den låg med sätet neråt mot bäckenet) och fick det bekräftat klart och tydligt. Så tidigt imorse tog vi våra första steg in på BB här i Mariehamn för att göra ett vändningsförsök.

Det vi visste var att man skulle genom att knuffa på magen försöka vända bebisen. Det var ungefär hälften av dessa vändningsförsök som lyckas. Det finns också en liten risk att bebisen börjar må dåligt av det och vips kan det sluta i kejsarsnitt. Men det skulle inte göra ont. Lite spännande var det alltså. Skulle inte vändningsförsöket lyckas så skulle det bli planerat kejsarsnitt istället för vaginal förlossning.


Jag kände mig inte så nervös igår (förutom att jag mådde lite illa), men sov verkligen inte bra inatt. Jag drömde om bebisar och att vår bebis hade svängt sig och pressade sig upp mot huden på magen så hårt så jag kunde se hur hon såg ut. Det var en tjej med jättemycket mörkt hår och så hade hon lite av håret i en tofs med mörkrosa hårband. Jättesöt. Däremot inte så svårt att förstå att det var en dröm.


Själva vändningsförsöket gick snabbt. Före så blev magen och babyns hjärtljud övervakad av CTG och så fick jag en kanyl i armen. Just före vändningsförsöket så fick jag en dos av något jag inte minns namnet på - men det var nåt avslappnande för livmodern. Däremot blev jag inte avslappnad utan min puls skenade iväg och det var oerhört obehagligt. Lägg till att jag låg med huvudändan av sängen nersänkt och läkaren knuffade runt babyn på magen samtidigt. Själva knuffandet gick över på 1-2 minuter tror jag. Jag kände inget av hur bebisen rörde sig utan bara läkarens händer. Mittiallt så låg bebisens huvud neråt istället. Trolleri nästan.

Sen fick jag frukost och fick sen ligga med CTG:n en timme till. Så var jag hemma igen vid tolv ungefär.

Det hela gick ändå väldigt smidigt och personalen var väldigt trevlig och tog hand om en bra. Så det var roligt med ett första besök på BB.


Nu gäller det att hålla tummarna på att bebisen inte får för sig att vända sig tillbaka helt enkelt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar