En blå vägg och en kaffemugg



Idag har jag målat en vägg blå! Väldigt spännande att måla annat än vitt säger jag! Vi har hittills haft genomgående vita väggar i vårt hus förutom två väggar, En i tamburen som är blå, skiftandes mot petrolblå-hållet skulle jag väl säga. Sen har vi en ljusblå i matsalen. Jag ville fortsätta det blå temat i källarvåningen och ville ha en mörkare blåfärg. En blå i en lite grå nyans var jag ute efter och jag hittade ganska snabbt igår en som jag tyckte var fin. Det är egentligen svårt att bli helt besviken för det finns så många vackra blånyanser.  Sen ska vi även ha en ännu mörkare blåfärg målad på en liten vägg bakom den vita öppna spisen vi har. Så till den valde vi en mörkare nyans av den andra blåa färgen.

Idag när jag öppnade målarburken så tyckte jag den såg lite ut att gå mot lila-hållet (vilket inte var det jag var ute efter). Men jag har lärt mig att inte dömma ut färgen före det är målat och tak och golv är på plats. Efter att jag målat ett varv var jag ändå nöjd. Det är en djup jeansblå färg och den passar perfekt in med alla vita väggar. Jag tror den kommer att kännas lite kallare sen när den kommer i kontrast med vitt tak och grått golv.

Jag försökte fånga färgen på bild - men det är ju mörkt som i graven här i Mariehamn idag så jag får visa mera en annan gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar