brandfarligt

Idag gick jag en kurs i brandsläckning. Det hette att vi skulle få pröva på att använda brandsläckare - men det ingick även en föreläsning hos räddningsverket.

Jag har aldrig använt en brandsläckare och kände att det är ju onödigt att börja öva om den dagen kommer när jag står där mitt i en brand. Så vettig kurs det här allså. Själva brandsläckarhanteringen var ju inte krånglig (det är väl poängen) men nu vet jag hur det känns och är kanske säkrare på mig själv ifall jag behöver använda en på riktigt.

Jag fick med mig en del matnyttigt från föreläsningen. En viktig sak var att när det uppstår en brand i ett rum så ska man försöka hålla dörrarna stängda för att hindra rökspridning och att elden får mera syre. Vi fick se en film där ett stearinljus lade eld på en fåtölj i ett rum. Först ett rum där dörren var stängd och sedan ett annat där dörren öppnades efter 4 minuter. Stor skillnad på eld-och rökspridningen.  I det första rummet släcktes elden av sig själv pga att syret tog slut - i det andra spred sig den dödliga röken sig ut i korridoren utanför nästan direkt. Det var väldigt skrämmande att se.

Sen diskuterade vi lite olika scenarion som var vanliga och kunde konstatera att ofta handlade det om lite folkvett i många fall.
Föreläsaren frågade om vi kunde gissa när högsäsong på brandalarm var. Vi hade fel när vi gissade på julafton eller nyårsafton. Lucia och 3;e advent var däremot populära helger. 3:e advent berodde på att då har ofta det första adventljuset brunnit ner. Har man då en eldvänlig ljusstake som många tyvärr har med all mossa och tomtar och troll så kan det sluta väldigt illa.

Viktiga är att man tänker efter före. Lämna aldrig ett ljus att brinna i ett rum och se till att släcka lampor och prylar efter er. Ha ordentligt med brandvarnare i huset och en brandfilt i köket. Är du handlingskraftig försök förhindra eldspridning så långt det går. Kom ihåg att det är likadant vatten i trädgårdsslangen som i brandslangen - så det funkar också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar