Pauluns fast food

Jag beställde hem Fredrik Pauluns nya kokbok häromveckan från Adlibris. Fredrik erbjuder den här gången  en bok med recept på snabba rätter som också är näringsrika och hälsosamma.
Fast food är ju starkt förknippat med snabbmat i form av hamburgare och pizza och det är också Pauluns alternativ som inleder boken. Det finns en mängd recept på nyttiga hamburgare, alltfrån älgfärsburgare till fiskburgare. Det finns också snabbpizzor och wraps i utbudet.
Sen innehåller boken flera kapitel med bland annat fisk och skaldjur och vegetariska rätter . Ett kapitel jag gillar är där han har massor av intressanta recept på tillbehör och röror. Jag har ännu inte testat något av dom men det är bara en tidsfråga.
Såklart finns det också ett dessert-kapitel och ett mellanmåls-kapitel. Ett smoothie-recept har vi smakat på och det fick bli en repris redan kvällen därpå för den var så god.

Det jag gillar med Paulun är att han inte sysslar med pekpinnar. Han skriver till och med i inledningen att man gör så gott man kan med det här att äta hälsosamt. Han kör också en sån taktik att han informerar genom hela boken varför vi ska äta de råvaror han har valt ut. Han berättar om fördelar på råvaror istället för att förbjuda de dåliga. Åtminstone jag motiveras mera av att veta vad jag kan göra för bra med min kropp än vad jag ska göra för att vara elak mot den.
Plus i kanten för att han har tips på vad han alltid har i skafferiet hemma.

De recept jag testat hittills...

I helgen gjorde jag en enkel rätt med sötpotatis, kyckling och fetaost. Marinerade allt med enkla kryddor och olivolja och in i ugnen. Enkelt och gott!

Ikväll gjorde jag snabbpizza på tortillabröd med kyckling och fetaost. Också det här väldigt enkelt och ruskigt gott. Nu tror jag att jag gillade det lite mer än Kim (även om han sa att det var gott). Jag har även smakat på en kall bit och pizzan gjorde sig bra då också.

Sen som jag skrev tidigare så är ett av smoothie-recepten redan på repeat. Jag planerar göra en ikväll också.

Så, tummen upp för den här! Jag gillar verkligen konceptet enkelt och hälsosamt - för jag gillar att laga mat, men när jag kommer hem trött och hungrig från jobbet vill jag göra något enkelt och den här boken erbjuder spännande nya alternativ.


Jag uppskattar näringsfaktan som är genomgående i boken. 

 Snabbpizzan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar