Zombie Island run



























Har ni hört om det coolaste loppet på Åland förresten? Min gymkollega Jani ska tillsammans med ett gäng andra entusiaster ordna ett zombie-lopp nästa sommar den 22:a augusti. Det första lopp jag undrar om det skulle va roligare att vara funktionär än deltagare.
Jag tänker att det är som att vara i en scen i Walking dead. Iiiih! Jag skulle iaf skrika mig igenom skiten iaf!

Såhär beskrivs loppet på deras hemsida www.zir.ax:

Mitt i havet mellan Finland och Sverige ligger vackra Åland med över 6000 öar. På denna fridfulla plats kommer årets tuffaste och häftigaste lopp att ha premiär lördagen den 22 augusti 2015. Ett lopp som ingen tränings- eller zombieentusiast vill missa!
Zombie Island Run går av stapeln vid Baltichallen i Mariehamn på fasta Åland och det är nära till centrum, boende, bad, stränder och nöjesliv. Banan ligger i vacker skogsterräng på en publikvänlig plats - så förutom många deltagare ser vi också fram emot många åskådare vid sidan av banan!
Denna lördag är Åland en ö full med zombies och det enda du kan göra för att överleva är att SPRINGA. Banan är en snitslad, kuperad spånbana med totalt cirka 6 km löpning. Deltagarna springer tre varv runt banan och på vägen kommer de att möta både hinder och zombies.
Man kan delta i loppet individuellt eller i en lagstafett. Ett lag består av tre deltagare och varje lagmedlem springer varsitt varv. Den som vill kan delta både individuellt och i lag eftersom lagen startar i den sista startgruppen. Innan start får alla deltagare fem ”energiremsor” som hänger som svansar från ett bälte. Med hjälpa av denna extra ”energi” kan den som vill passera förbi ett hinder, t.ex. för att spara tid eller om ett hinder känns för svårt. Då får deltagaren ge en ”energiremsa” till den funktionär som finns vid hindret. Problemet är att det längs banan finns zombies som försöker stjäla ”energin” ifrån er. Låt dem inte komma för nära! Det är upp till varje deltagare att välja strategi för sina ”energiremsor” - hur vill du använda dem för att ta dig igenom banan så snabbt som möjligt? Har ni använt eller blivit av med alla remsor så måste ni genom alla hinder. Vi välkomnar dig, dina vänner och kollegor till ett utmanande och roligt lopp i en vacker miljö!

Det finns en facebook-grupp att gå med i också om man är intresserad!

5 kommentarer:

  1. Åh fy vad obehagligt! Jag känner stor, irrationell skräck för zombier samtidigt som jag tycker att de är de coolaste som finns. Kanske jag springer PB om jag har en drös levande döda efter mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA! Obehagligt! !jag vågar ibland inte ens vara i samma rum som teven när vi ser på walking dead. Men samtidigt lite pirrigt... jag är väldigt nyfiken. Nu vågar jag inte lägga upp så höga planer för nästa år när det gäller egna aktiviteter, men förhoppningsvis blir det succé och ett återkommande event.

      Radera
  2. Ååååh, va häftigt!!! Detta är definitivt nåt att fundera över!! Jag vill va med!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag inte är med själv kommer jag att va där och heja på dig! :)

      Radera
    2. Kul! Måste nog se till att komma då. ;)

      Radera