Nike Blastifierad! (igen en gång)

Woaah! PANG BOOM! Så var den helgen över. Jag har sagt det förr och jag har sagt det igen. Det är SÅ värt pengarna. Tänk att man kan få så mycket inspiration, nya ideér, lyssna på människor som styr in en på helt nya tankesvägar, lära känna sin egen kropp djupare genom att ha den att röra sig på helt nya sätt .. allt det här på en enda helg!
NIKE BLAST! I Love You!

Det bästa är att alla har sin egen upplevelse av Nike Blast och det har varit riktigt intressant att prata med andra kring hur de har upplevt saker. Vad som varit bäst och vad som inspirerat. Och alla nya diskussioner som dyker upp efter alla upplevelser. Så härligt!  Dessutom är jag glad att Kaaja gick på så många föreläsningar så jag fick höra lite matnyttigt därifrån också.

Jag tänkte ge en kort kommentar av alla passen jag gick på och sen bjuder jag på lite iPhone-bilder i väldigt dålig kvalité som ni får tolka bäst ni vill.

Lördag:

TacFit (martial art, kettlebells) med Scott Sonnon:

Ett kettlebellpass där vi jobbade från basövningar och sen byggde på. Mycket fokus på teknik och det som var Scotts grej var att jobba runt problemområden som ansträngning av leder osv.  Vi jobbade också på andningsteknik och att få ner pulsen mellan intervallerna. Mysig start! Och med mysig menar jag svettig.
Scott är en flerfaldig världsmästare i MMA och är en väldigt erfaren person. Det är trevligt att lyssna på folk som verkligen kan sin sak.

 Foam Roller - hip release (foam roller, flex, technique) med Magnus Ringberg
Väldigt fullt på det här passet - men fick lite idéer kring hur jag ska använda den foam roller jag snart ska investera i. Hip release - ni hör ju på namnet att det var obehagligt. Men viktigt.

ViPR HyPR (strenght, cardio)  med Fredrik Sjöberg
Det enda pass jag hade tråkig upplevelse av. För snabba rörelser och jag var kanske lite trött i kroppen så när vi gjorde jättesnabba frivändningar med vipr-rullen fick jag ont i ryggen. Kände sen av det i en annan övning så då beslutade jag mig för att hoppa av passet innan nåt värre hände. Stretchade ryggen med två andra vid sidan om som hade upplevt samma sak. Lite för snabba rörelser för mig som aldrig rört i en ViPR tidigare - men gillar ändå idéen med ViPR.



Body, Power and  Sexuality. Föreläsning  med Åsa Berggren
En av helgens största överraskningar. Jag visste inte mycket om Åsa före passet och hade inga förväntingar på föreläsningen. Den var så bra! Hon pratade om hur hon växt upp med vetskapen om att är man smal och bara säger snälla saker (inte säger ifrån ifall man skulle såra någon) så blir man omtyckt. Hon pratade om hur hon kommit på bättre tankar, belyste problem kring hur dagens flickor växer upp med så många felaktiga bilder av kvinnor i media och hur man ska tänka sig för om man är en förebild (vilken vem som helst kan vara).
Jag var riktigt rörd (nästan så tårar började rinna helt plötsligt) när jag gick ut ur salen. Åsa pratade direkt från hjärtat! En solstråle är vad hon är!


Bodycombat 59 med Cristine Skogastierna, Fredrik Andersson och Michael Steenhouwer

Fredrik var av nån anledning inte på plats utan Oscar Piero från Spanien (the spanish fitness machine) hoppade in i stället. Grymt bra pass! Jag var helt euforisk under passet och som vanligt var det en av Blastens höjdpunkter. Grym show fick de till! Release 59 är riktigt bra!



Handstand experience (acrobatic, balance, handstand) med Yoval Ayalon
Yoval var en mysig lugn kille som är showartist i Las Vegas annars. Han guidade oss igenom övningar man kunde ta till för att bli bättre på handstående. Mycket bra klass och skönt att avsluta dagen på ett lite lugnare sätt. Och uppochner.



Söndag:

Kettlebell kickboxing (kettlebells, strenght) med Dasha Libin Andersson
För det första hade jag fått en bild av att Dasha var en kille (jag hade inte läst på) så när två unga tjejer med bar mage steg ut på scenen blev jag lite förvånad. Dasha visade sig vara riktigt bra och det här blev ett av helgens favoritpass. Hon mixade roliga kettlebellsövningar med sparkkombinationer. Sen hade de en rolig icebreaker när Dashas assisterande kollega hade oss att dansa gangnam style med kettlebell i handen. Haha! Dasha var amerikanska så det gjorde ju sitt också. Väldigt proffsig på alla sätt!

Acrobat conditioning (acrobatic, strength, technique) - med Anne Paolini och  Isaac Pena
Det här passet visste jag inte mycket om. Jag och en trevlig tjej i kön började prata och fundera vad det skulle handla om. Sen gjorde vi sällskap hela passet och det var bra för vi jobbade i par i slutet. Isaac Pena var en rörlig mysig person som guidade oss igenom rörlighets och styrkeövningar av olika slag. Vi avslutade med övningar på handstående. Isaac och Anne var ett kärleksfullt gulligt par så man blev riktigt varm i själen av att se på dom.


How to be a unicorn - föreläsning med Tanja Djelevic
Tanja har jag följt länge. Hollywood-PT:n som tränat bland annat Brad Pitt i nåt skede tror jag! Tanja är kanske mest känd häromkring som tränare i Biggest Loser Sverige. Tanja har en väldigt sund inställning och är en grym förebild när det kommer till hur man ska förhålla sig till sig själv. Hennes föreläsning handlade mycket om positiva tankar, hur man kan göra för att bli en bättre version av sig själv. Enhörnings-jaget!
Tanja är så söt - hon fnittrade, skrattade, hade oss att dansa mitt i föreläsningen och så skrattade hon lite till. Avslutningsvis hade hon skrivit en liten dikt åt oss. Jag ångrar att jag inte hälsade på henne, men jag hade bråttom till nästa klass.


Movement behind olympic lift (strenght, technique) med Anders Lindsjö
haha! Anders var en rolig prick! Han stod där på scenen utan musik och domderade hur vi skulle utföra ryck och stöt på bästa sätt. Han kunde sin sak och vi..kunde inte. Han påpekade hur vi skulle göra och sen när vi försökte så sa han att vi skulle göra om. Och bättre.
För olympiska lyft krävs ordentlig rörlighet och här utmanades man ordentligt. Vi satt länge och många gånger ner i djupt knäböj och armarna upp rakt mot taket. Så plågsamt.
Det var hursomhelst en väldigt bra klass.



Catwalk to business - föreläsning med Emma Wiklund
Supermodell Emma! Som har haft kollegor som Linda Evangelista och Cindy Crawford. Hur häftig som helst. Hon pratade om sin väg från plugghäst till fotomodell till Lindex styrelsemedlem till egen företagare. Intressant och trevlig att lyssna på.
Ett av hennes budskap var att vi kvinnor kunde vara mera medsystrar istället för att jobba emot varann och prata skit bakom ryggen. Varför är det så svårt att bara stötta? istället för att säga positiva saker för att sen lägga tilll "men...".



TacFit gymnastics (martial art, flow, yoga) med Scott Sonnon:
Avslutade konventet med samma instruktör som jag började. Scott skalade ner ett flöde med rörelser i småbitar för att sen bygga ihop allt. Helt ok klass det här också.



Förväntansfullt stegade vi tidigt iväg till Globen på lördagmorgon! Checkade in och fick våra biljetter till passen, goodiebagen och våra nya NIKE-skor som ingick i biljettpriset.

Bodycombatkärlek! Längst fram med Lina och Sarah!










Sen till sist, helgens fina värdar: Kaaja, Janne och Tusse! Tack för en fin helg och extra tack till Janne och Tusse för tidig väckning! ;)

1 kommentar:

  1. Ja jäklar vilken helg!! SÅ glad att jag valde att gå! Kommer aldrig missa detta igen! =)
    Jättekul att se dig igen! Himla gullig bild på oss ;)

    Haha, ja han lyftarkillen var speciell han ...kunde inte riktigt bestämma mig om jag gillade eller inte gillade honom :P
    Kram

    SvaraRadera