Hemmaträning - ett pass på 30 minuter





Ja, det kan man ju säga om den här Paolo-utmaningen: den får en att röra på arslet lite extra. Jakten på poäng är spännande. Det var inget program från Paolo idag, men det var öppet för egen träning. Jag var inspirerad och pysslade ihop två cirklar åt mig. En som var mera ben-orienterad och sen en för mage och överkropp.
Hittade i en gammal Oxygen-tidning en variant på burpees som jag testade. Enbens-burpee, som är precis som den låter - du hoppar ut från enbensstående, gör armpress med en fot i marken, hoppar sen upp till stående igen med bara en fot och sen ett hopp. Lite knepig att få till - men det är alltid lite roligare med en tvist!
Jag passade på att lägga in matnyttiga övningar som gynnar taekwondoträningen också. Bland annat liggande sidospark - bra övning för att öva teknik samtidigt som man får utmana musklerna i rumpan och lägre midjan på samma gång:



Ligg på sida och lyft knät framför dig. Här laddar du foten för att sen sparka ut till sidan till en sidospark.



Sparka sen rakt ut utan att puta ut rumpan. När benet är rakt pressa höften framåt och ut med hälen så att det kniper till i musklerna. Dra sen tillbaka foten och knät framför kroppen och upprepa. Vill du vara nitisk med sidosparkstekniken så vänder du foten så att fotbladet pekar utåt och hälen högt.

Mina två cirklar såg ut såhär:
I 15 minuter så många varv som möjligt:
3 enbens-burpee per ben
15 sumoknäböj
10 utfallshopp
10 enbenshopp per ben
10 liggande höflyft

Cirkel 2:
10 dips
10 långsamma mountain climbers
10 liggande sidosparkar per ben
10 armpressvändningar (vet inte vad den heter: jag stod i armpressposition och därifrån roterade jag så att jag hade ryggen mot golvet och nuddade golvet med andra handen och sen svängde jag tillbaka)
10 liggande rygglyft

Träning kan vara enkelt bara man låter det vara så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar