total utmattning

Godmorgon alla pigga!

Jag skrev ju tidigare i veckan att jag skulle boka in mig på ett lunchpass på fredagar på gymmet. Fun-X, ett crossfit-inspirerat pass där man pressar allt i 30 minuter. Varje pass har olika upplägg så man vet heller aldrig vad som väntar. I fredags var det visst döden som väntade. Skojar inte.

Emelie som höll i passet hade oss först att värma upp med att springa upp-och nerför en stepbräda, sen armpressar och mountainclimbers. 3 gånger. Bra uppvärmning.  Sen presenterades 5 övningar som vi skulle köra i resten av passet - vi pratar ungefär 20 minuter av det här:
Upphopp på bräda och landa i djup knäböj när man kom upp och när man kom ner.
Bänkpress med skivstång
Dips med händerna på stepbrädan
X-hopp upp och ner för brädan
X-hopp i planka: fötterna på ändan av brädan - hoppade ner med fötterna på golvet och upp igen.
Rodd med skivstång.

20 reps av varje utom rodden som gjordes 40 ggr.

Jag kände mig svag från första varvet - dipsen var hellöjliga. Det var bara med kroppsvikt och jag hade brädan på lägsta nivån. Tricepsarna skrek av smärta redan efter första tio. Ja, tänkte jag. Det här blir ju intressant. Det fina med ett sånt här uppägg är ändå att man får göra i sin egen takt och det är bara att jobba på så bra man kan. Men pannbenet avgör förstås hur man mår sen också.  Jag hann med nästan helt 4 varv - bara rodden som saknades på sista varvet. Jag mådde lite dåligt i slutet men jag vet att jag får lätt kräkreflexer när jag anstränger mig hårt konditionsmässigt. Brukar även få det i slutet på en tuff länk t.ex. Dessutom hade jag gjort misstaget att äta lunch en timme tidigare - ska ha bättre upplägg nästa vecka.
Trodde inte det skulle va så farligt men innan jag hoppade i duschen så lutade jag mig över toastolen helt säker på att nu spyr jag. Det gjorde jag inte ändå, som tur var. Däremot kände jag mig inte som mig själv före jag var tillbaka på jobbet och fått i mig ett mellanmål.

Vete gudarna om det här var hälsosamt - däremot så känner man sig lite mera som en supermänniska efter ett sånt pass. Sen om man kör riktigt grisig träning före så kanske Lidingloppet känns som en söndagspromenad i jämförelse? Värt ett försök!  Det blir upprepning inkommande vecka. Då med lunchen efter passet!

En passande matcho-bild på det va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar