Matkasse på Åland


Vi testade att ha matkasse den här veckan. Kedjan Mat till fyra erbjuder 3 olika kassar och vi valde Lilla Kassen. Den innehåller 3 recept med ca 4 portioner per recept.

Testade för att vi har en hel del aktiviteter in i veckan. Ett hus som ska underhållas och renoveras, taekwondoklubben och sen träningar och annat. Plus att vi  hamnat i ett ställe där vi åt väldigt ensidigt - fantasin och insprirationen fanns inte där. Jag var trött på att vi ofta stod i butiken och trötta och hungriga valde dålig mat. Jag vill äta bra mat!  Så då var det roligt att testa nya recept och vad är nu bättre än att nån annan leverar det till dörren?

I måndags klockan 16 ringde det på dörren och en kille räckte över en kasse med mat åt mig. I kassen fanns förutom ingredienserna till maten även ett häfte med recept och anvisningar. En kycklingwok med kokosmjölk, en moussaka och en solgul soppa.

Jag gjorde recepten i den ordningen. Måndag blev kycklingwoken som räckte till tisdagen också. Sen onsdag blev det moussaka som vi då åt onsdag och torsdag. Lördag blev det soppan och den fick vi också två måltider ur + en matgäst (edit: alltså en portion till en matgäst - vi fick inte en matgäst ut ur själva soppan). Så egentligen var det två recept vi fick 5 portioner ur eftersom kycklingwoken också räckte till en jobblunch åt mig på tisdagen.

Vi behövde inte vara till butiken på hela veckan och det sparade ju tid också. Matkassen levereras varannan veckan så man får utrymme för sin egna mat också. Jag kan säga att jag är väldigt nöjd efter första veckan och ska nog fortsätta lite till. Det var mycket grönsaker och recepten kändes hälsosamma. Bra mat och väldigt lyckade recept.

Den här veckan blev det 4,40 €/portion och det tycker jag var ett helt ok pris. Då måste man förstås lägga till att man även skulle ha lite fonder, vetemjöl, matolja och andra småkryddor hemma i skåpen fördigt.



2 kommentarer:

  1. Syrran testade detta en tid. men hon tyckte det blev sämre med tiden. Tror det berodde på att det var någon annan som tog över verksamheten. Annaras tror jag hon var nöjd. Kanske en idé för någon som är hemma en längre tid och fantasin är tom.;)

    SvaraRadera
  2. Har haft familje kassen i 1,5 år många kassar har det blivit och jag har varit jätte nöjd nu i höst började har det varit två gånger exakt samma meny som förra året men nu har de nytt koncept så skall fortsätta lite till åtminstone... kvalitén på råvarorna har blivit lite sämre men i det stora hela e jag nöjd

    SvaraRadera