sjuk hals och Jillian


Det slutade förstås dåligt efter min fina snabba spurt i söndags. På måndagen kände jag mig lite konstig och såklart vaknade jag med sjuk hals på tisdagmorgon..och onsdagmorgon.. och igår. Men idag kändes det bättre. Inte helt hundra ännu - men det tar sig.
Jag gjorde bort mig i söndags när jag inte hade nån mat att slänga i mig efter min löpning utan det tog över 2 h innan jag fick i mig mat. Tror att det var det som var dödsstöten - speciellt när jag omgivit mig av sjuka människor den senaste tiden. Är det nån som inte är förkyld nu?

Nå, det är inget att göra åt. Jag har verkligen tagit det lugnt och grottat ner mig i Jillian Michaels bok "Master your metabolism" som så passligt kom på posten i måndags.
Det här är en typisk amerikansk bok på det sättet att man får känslan direkt att den här boken är svaret på allt! Mitt liv kommer att bli så mycket bättre bara av att läsa den här boken. Så är det ju inte förstås - men jag sträckläste den utan problem och jag känner mig lite småfrälst efteråt. Halleluja!

Jillian förklarar hur hormonbalansen i kroppen fungerar och påpekar hur mycket problem vi har idag med all skräpmat och gifter vi är i kontakt med dagligen.  Jillian förklarar bra och enkelt vad olika hormoner gör och varför och sen också hur vi kan påverka att de jobbar som de ska.

Det finns också skrämselfakta när hon går igenom vilka gifter som finns i allt från plaster i matförpackningar till skurmedel och smink. Däremot kändes det inte som hon slänger pekpinnar på en utan det är information man får ta till sig och göra något åt eller så struntar man i det.  Välja sin egen nivå helt enkelt.

Hon har även satt ihop en två veckors meny där hon utlovar att man blir "ripped" och mår bra av. Jag är lite nyfiken på att testa den - vi får se. Efter midsommar kanske.  Det är en bra tid att pressa in mera grönsaker och nyttigheter i kosten nu på sommaren.  Jag har nog redan börjat "jillianfiera" den mat jag gör själv. Små steg varje dag...

Om vi tar Jillians metod i ett nötskal så gäller reglerna:
- Ät ekologiskt och mycket grönsaker av alla slag.
- nötter is the shit!

- protein är viktigt, men gärna ofta vegetariskt protein som ex. bönor, eftersom kött innehåller mycket gifter
- 5 mål om dagen. Stadig frukost och 4 h mellan varje måltid. Inget kvällsmål (isåfall bara protein) efter kl 9 på kvällen. 
- inga feta mjölkprodukter, max två kaffe per dag och inget kvällskaffe.
- bara "whole foods". Undvik processerad mat och sånt som är fullproppat med okända saker.


Så egentligen så är det inte nån revolutionerande diet i den här boken - utan fokus är att förklara HUR bra vissa saker är för kroppen. Det är väldigt peppande tycker jag. Jag tror jag måste läsa den ett varv till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar