Grit Strenght


Idag fick jag äntligen testa Les Mills-passet Grit Strenght. Det är en av tre pass i Grit-serien och det pass som Avancia kommer att lansera nu i sommar. Det finns även Grit Plyo and Grit Cardio.

Det var testpass för personalen på Avancia och även en chans för Sofia och Frida att öva på riktiga deltagare. De gjorde ett fantastiskt jobb! Tänk om jag själv skulle ha varit på samma nivå när jag höll mitt första pass Bodycombat. I wish!

Före passet visste jag att det skulle vara höginstensiv träning i 30 minuter utan desto mera pauser. Mycket hopp, burpees och sen en hel del tuffa övningar med vikter. Skivstång bl.a.

När vi började på märkte jag att känslan i passet ska vara teamkänsla och Frida och Sofia lyckades lätt få till den känslan. Tempot var högt och vi var nog in och snusade på burpees redan i uppvärmningen.
Efter uppvärmningen var väl den största utmaningen direkt. Marklyft och frivändningar blandat med upphopp på stepbräda. Jag hade varit väldigt positiv när jag laddade min skivstång i början och fick äta upp det ganska direkt. Det var för tungt! Nästan.

Därefter blev det rodd, armpressar i ny variant, mera  burpees och mera hopp och pushpressar med skivstången bl.a. Sofia och Frida sprang runt i salen och peppade oss och high fivade mellan varven och det höll en på gott humör.

När 25 minuter gått så var spyan nära - men jag försökte att andas lugnt och tungt och sen gick det bra igen.

Musiken i passet var också bra. Jag tyckte låtarna många gånger flöt in i varann. Det var väldigt hip hop-ig musik - kändes som att man ibland var in i en ungdomsfilm om nåt ghetto i New York.

Det här är ett pass för en träningsvan person. Det är inget jag skulle rekommendera för en nybörjare.
Det enda lite negativa jag kan komma på här är att det kanske blir lite tråkigt att köra samma pass i tre månader. Men det är inget jag vet eller har erfarenhet av - så jag kan mycket väl ha fel. Det blir antagligen roligare för varje gång när man känner att man orkar mera. Det gäller att pressa sig här - att våga slänga på ordentliga vikter.

Push your limits!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar