making your own pie


Nu säger högfärdiga matkännare i min bekantskap att det är fel att kalla det här en pizza. Men nu är det enkelt att kalla det så och det här är i princip en pizza. Vi har en botten som vi sen toppar med pizzaliknande ingredienser. Paj går väl också att använda - men det skulle ju inte reta upp nåt. hehe.

Som vanligt har jag inte varit kreativ själv utan jag låter bästa Frida på made-bloggen stå för kreativiteten igen. För hon gör det så bra. Hon skriver också inläggen om sina påhitt med sån kärlek att jag bara MÅSTE pröva jag också.

Den här gången var det en pizza där botten görs på blomkål, chevre och ägg. Ni hittar ursprungsreceptet här. Själv gjorde jag lite olika eftersom jag ville ha annan fyllning (champinjoner - uäck) och för att mitt kylskåp innehöll lite andra ingredienser.
Bland annat hade jag bara en liten blomkål så jag fyllde på med broccoli.

Jag rev ett litet blomkålshuvud och ett litet broccolihuvud och kokade strimlorna i några minuter och pressade sedan bort vattnet. Rörde sen ihop 150 gram chevreost, 2 ägg, salt och oregano och blandade med blomkål/broccolin.
Smetade ut "degen" på en plåt och la det sen i ugnen ungefär 30 minuter.

Under tiden stekte jag babyspenat och vitlök i olja och förberedde en liten snabbvariant av tomatsås: tomatpure med lite ketchup, mycket peppar och lite salt.
När botten såg okej ut så tog jag ut den ur ugnen, smetade på tomatpuren, spenatblandningen och la ännu på kalkonmedwurst och ost. In i ugnen med allt i några minuter tills osten smält och sen åt jag! Smakade lite konstigt först eftersom jag inte visst vad jag skulle vänta mig. Men sen när smaken lagt sig var det ren och skär njutning.

Den var till och med god att äta kall. Toppen!

Kompensation till matkännare som eventuellt kan känna sig kränkta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar