the ground lift.. eller hur var det nu?

Det är så kul nu när jag har rutin på mina gym-morgnar. Vi kom hem från renoveringen rekordsent igår (halv elva) så jag kom i säng sent - men steg ändå upp klockan 6 för att kunna studsa in i gymmet klockan 7.  Jag är så nyfiken och ivrig att träna marklyft så jag är som en unge på julafton! Det är så roligt det här!

Jag inledde med bröstträning. Press med hantlar på snedbänk. Här hade jag ingen aning om min kapacitet så jag inledde med att värma upp med 4 kilo, sen höjde jag till 8 och sen 10 kilo. Körde 20 reps av varje och det gick bra. Så jag fick lämna de små silverhantlarna och söka mig till större (yes!). 12 kilo stannade jag på och det blev 3 set på 12, 10 och 8 reps. Hade som mål att göra 3x12  - men det gick inte. Bra så!
Sen fortsatte jag med pullovers.  Gjorde en variant där jag låg tvärs över en bänk med bara övre ryggen på bänken och resten av kroppen stöds bara upp med benen (bra uppvärmning inför marklyften eftersom benen och nedre ryggen får jobba). 3 set på 12 repetitioner med en 9 kilos vikt.  Varvade den här med armpressar med benen på bänken. Här klämde jag inte ur mig flera än 6 stycken eftersom bröstmusklerna började bli lite trötta nu.

Sen var det dags för marklyften. Det jag väntat på. Värmde först upp med en 24 kilos kettlebell och sen gick jag vidare till stången. Körde 2 set på 5 repetitioner med 40 kilo och sen efter lite fundering la jag på 10 kilo till och körde ett set till. Det gick också bra så jag la på ännu 5 kilo. 5 repetitioner fick jag till där också. Sen slutade jag. Jag är ödmjuk inför marklyften - vet att det kan skita sig om jag är för ivrig. Känner ännu inte att jag har full kontroll.
Det var  stor skillnad i hur övningen kändes när jag ökade till 50 kilo. Det klämde åt ordentligt i lår och rumpmusklerna och man kände att hela kroppen var involverad. Och det kändes direkt - ingen fråga om. Jag börjar fatta det här med att lyfta tungt snart. Det går upp nya ljus hela tiden.. haha!

Här är en bild som visar vilka muskler ett marklyft stimulerar. Bra grejer! Helt klart värd att satsa på. (Bildkälla)




2 kommentarer:

  1. Marklyft är en av mina favoriter! Grym övning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det börjar bli min också. :)

      Radera