En såndär dag man lyckas i köket

Brukar ni hamna i nåt sorts svart matlagningshål emellanåt? Har ni hamnat i en såndär situation när inspiration till matlagning helt stannat av och ni håller er till de säkra recepten varje vecka samt experminterar med fryspizza andra dagar?
Där var jag igår. Idag - inte. Jag fick äntligen en spark där bak och nu jädrar ska jag köra vidare på det här och fixa till nya goda recept varje dag! ..eller åtminstone oftare.


Jag började den här dagen med att experimentera i köket. Jepp, klockan 7 är en utmärkt tid för sånt. Jag hittade ett recept på proteingröt på bloggen Träningsglädje och eftersom jag gillar ordet frukost och gröt och rätten dessutom innehöll det hypade ordet protein så bara måste jag testa.
Resultatet? Det blev helt ätbart. Det blir nog att koka till flera gånger, men nästa gång äter jag nog en smörgås till tror jag, det blev en sån liten portion.
Jag värmde grynost (ca 200g), proteinpulver (ca 0,75 dl)  och ett ägg på låg värme och rörde om tills den blev fluffig. Åt med kanel och frysta blåbär.

...

Sen till middag - det är där det riktigt lyckade kom in. Receptet är en specialare av en kollegas sambo. Fick det serverat när jag frågade efter ett nytt recept på god vardagsmat.
Köttfärslimpa! inget nytt i sig, men nytt i mitt kök. Receptet var enkelt. Jag blandade malet kött, en påse Knorrs löksoppa, en burk creme fraiche och sen kryddade jag extra med peppar och några vitlöksklyftor (chilin va slut).  Rörde ihop allt och formade det till en limpa på en plåt och skjuts in i ugnen!
Till det åt vi ugnsgrillade rotsaker och jag kryddade allt med rårörda lingon. De var helt klart bäst!  
Det här var det godaste jag kockat till på evigheter.  Lingon.. åå vad jag saknat lingon på min tallrik. Då räknas inte fabriksproducerad lingonsylt. Hemlagat eller rårörda ska de va!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar