Ultimate Fitness Boot Camp

Nu kommer här som lovat en liten recension på David Kirschs träningsvideo som jag fick i födelsedagspresent.
6- veckors utmaning står det på omslaget så egentligen borde jag väl om jag vore riktigt seriös köra igenom programmet ordentligt i 6 veckor för att kunna visa upp ordentliga resultat. Nåja, det kommer inte att hända.

Så hur gick det då?
Det hela började med att man fick lyssna på Davids prat en stund och sen se några klipp när han tränade med sin kund Heidi Klum. De får försöka vad de vill, men det är GENER som gett Heidi Klum den där kroppen. Inte David Kirsch. Men nåja, hon börjar väl vara till åren och har ändå fött 4-5 ungar så kanske det behövs mer än goda gener till sist. Lite motiverande var det nog måste jag erkänna. Efter det började träningspasset:
Redan i uppvärmningen började det bränna i låren. David vet hur man varierar benböj om man säger som så. Jag konstaterar efter 5 minuter att det här nog kommer att bli tyngre än jag trott. Jag vet inte varför, men jag har alltid den tron att hemmaträningsvideor är lätt som en plätt att komma igenom, trots att jag blivit överbevisad flera gånger. Utmaningen ligger väl mest i att man måste pressa sig själv och att det är väldigt lätt att fuska om man är ensam. Öhm.Jag var ensam.

Allvarligt talat så var jag inte riktigt skärpt och fokuserad när jag gjorde den. Jag hade också i bakhuvudet att jag skulle på taekwondoträning direkt efteråt så jag pressade mig inte speciellt hårt, men nog så mycket så jag fick det att brännas och svetten rann.
Det som var bra med Davids boot camp är att han varierar övningarna hela tiden. Man nöter inte på med samma övning många gånger, men ändå nöter man samma muskler en hel del så man blir väldigt slut snabbt. Han gillar också att kombinera olika övningar så att man tränar överkropp och nedre delen av kroppen på samma gång, vilket gör att allt känns lite roligare och som en större utmaning. Det är inga övningar man tröttnar på i första taget. David bjuder absolut på en stor dos mjölksyra. Jag hade riktigt besvärligt när jag skulle cykla till taekwondoträningarna efteråt faktiskt.

Jag är glad att jag inte orkade göra alla repetitioner direkt, då skulle videon vara helt misslyckad. En träningsvideo måste vara tillräckligt utmanande så att man måste köra den många gånger innan man orkar allt. När man orkar allt är man klar och då är det dags att köpa boot camp extended.
Jag kommer nog att köra Davids video de gånger jag inte orkar ta mig till gymmet och känner att jag behöver mig en genomkörare.

På tal om behöva en genomkörare så trodde sambon att jag kollade på nån mer intressant film när han satt i rummet bredvid och bara hörde dendär alltför lämpliga bakgrundsmusiken kombinerat med Davids stönande "Oh yeah","That feels goood doesn't it" och "give me one more yeah". Det var lite småroligt. Däremot lade han in andra kommentarer också ibland. Som när man gjorde utfall kombinerat med frontspark så sa han "Heidi Klum loooves this". Då tog jag kanske i lite extra bara för att jag såg Heidis välformade skinkor framför mig och jag tänkte att vill man ha såna måste man lida lite för det också.

Jag tog några foton på två av mina favoritövningar.

1. Stå i armpress-ställning och lyft sedan ett knä i taget mot bröstkorgen. Eller stig in med foten. Välj förklaring själv. Behåll spänningen i överkroppen och hela core-området. Vartannat ben dras upp mot kroppen. När du har det på klart...



...så ökar du takten och "springer" på stället. Väldigt effektiv övning!




2. Lättare variant av idiothopp. Du går ner på huk, lägger händerna i golvet och stöder på händerna på samma gång som du hoppar bakåt med benen tills du hamnar i en armpress-position. Direkt efter du stannat så hoppar du tillbaka med benen i samma position som du började. Sen stiger du upp och sträcker ut dig rakt med händerna med armarna över huvudet. Sen upprepar du och går ner på huk igen. Här är det också viktigt att behålla spänningen i magmusklerna.

På huk...

Hopp bakåt med benen...

..och sen tillbaka till steg ett för att sen stå rakt upp och sträcka på dig.




Sen till sist vill jag påpeka att jag hade träningsverk efteråt, trots fusk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar