Kickboxingläger med Jarkko Jussila













Vi flög in tänkte jag säga.. men vi båtade väl in är väl mera rätt uttryck här på Åland.. Vi båtade in en världsmästare i kickboxning den här helgen för att hålla ett träningsläger. Med vi menar jag förstås Mariehamns taekwondoklubb.

Det är alltid lika trevligt att få träna under ett proffs och dagens läger var riktigt lyckat. Det var 2 stycken från kickboxningsgruppen och sen resten taekwondogäng så för de flesta av oss var det lite nytt. Kickboxning skiljer ju sig en del från taekwondon ändå.

Jarkko Jussila var en trevlig och ödmjuk kille. Han höll 3 pass åt oss idag. Det första baserat på mycket kondition och fotarbete, samt lite boxningsdrillar. Pass 2 var lite hårdare tempo där det var mera pardrillar med boxning, sparkar och blockeringar.  Sista passet (som jag hoppade över) så var endast boxning. Det sista såg riktigt svettigt och jobbigt ut.


De tankar som slog mig idag var att det är as-skönt att boxas.  Jarkko hade fixat ihop enkla men sköna smidiga pardrillar åt oss. Det är också en speciell känsla att köra sparringdrillar med en annan person eftersom det även lägger på en dimension till. Tajming och mera fokus. Det är så kul!!

Ur gravidsynvinkel är kanske inte kickboxning  det mest självklara valet när det kommer till träning. Det är några regler man behöver tänka på och som jag höll mig till. Först och främst så körde jag pardrillar med Jane, som är skicklig och har bra precision, samt kan kontrollera sina tekniker så att jag litade på att inga hårda slag eller sparkar skulle ens i misstag komma mot magen.  Att köra drillar med nybörjare exempelvis eller en oerfaren person är big no no eftersom armar och ben kan komma vart som helst.  Nu var inga nybörjare på plats idag så det var inte ett problem.
Sen var vi förstås väldigt försiktiga. Vi gjorde små justeringar så att det funkade helt enkelt. Jane hade även aldrig nån stor kraft bakom sparkar och slag som riktades mot magtrakten så även om hon skulle ha missat skulle det inte ha varit farligt.

Det som var jobbigast idag för mig var egentligen uppvärmningen och fysträningen där jag fick justera mera. Vi hoppade en heldel hopprep, armpressar, ryggövningar och magövningar som inte alltid funkade för mig. Jag blev också trött i ländryggen efter andra passet så då tog jag beslutet att gå åt sidan sista passet. Även om boxning i sig inte skulle ha varit ett problem.

Jag är väldigt lättad att jag kunde vara med så mycket som jag kunde idag. Jag var osäker på hur upplägget skulle vara men när det inte var direkt frisparring så gick det hur fint som helst.  Det var ett jätteroligt idag och jag tror alla var lika nöjda. Så stort tack till Jarkko som ville komma hit och hälsa på oss!

Läs mer om Jarkko Jussila och hans framgångar här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar