Hemlagad glass utan glassmaskin

Om jag säger att det finns en hemlagad glass som är ljuvligt god, du behöver bara 3 ingredienser om du vill, kanske du klarar dit till och med på 2. Lägg till att du har det klart på en kvart. Tror du mig då?



Du behöver det här för att imponera på dina gäster:

5 dl vispgrädde
1 burk kondenserad mjölk
..och det du önskar smaksätta det med: chokladbitar, kakor, lakritspulver, maränger, bär, chili, vitlök eller whatever. Din fantasi sätter gränserna!

Vispa grädden hård, blanda sen i mjölken och sist det du vill smaksätta med. In i frysen! Lägger du i tunga saker som stora kakbitar eller frukt så kanske du behöver röra om nångång - men det har jag aldrig gjort i mina försök. Ta ut när glassen stelnat och ät!


Fick tipset av min fina kollega Petra. Grunden är enkel och sen kan du smaksätta precis som du vill. Jag har testat med lakritspulver och det blev supergott. Gjorde en pepparkaksversion till julen genom att lägga i bitar av pepparkakor. Sist gjorde jag en apelsinvariant med inslag av Bobs apelsinmarmelad.
Grädden behövs inte sötas eftersom den kondenserade mjölken är väldigt söt i sig.

Några alternativ:

  • Lakritspulver! SUPERGOTT!
  • Pepparkaksglass (gjorde denna till julafton ifjol) Smula ner bitar av pepparkakor 
  • Apelsinglass. Se foton!
  • Fick tipset (men har inte testat själv) att även blanda i en smaksatt kvarg i smeten. Kvarg med citronsmak + laktristpulver lär bli en höjdare. Ett lite mindre sött alternativ också.

1. Ingredienser!

 2. Vispa grädden och häll i mjölken!

 2. Rör ihop och lägg i det du vill frysa ner glassen i!

 3. Blanda i det du vill smaksätta med. Garnera om du vill!

 4. Färdigförklara och skjuts in i frysen!



5. Genomfrusen? Klart! Ät!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar