kvinnokroppen, Molly och #fatshaming

I mitt twitterflöde är det mycket hetska diskussioner nu kring fat shaming, som kanske startade med Mollys musikvideo där hon visar upp sin kropp med budskapet att hon är nöjd med sin kropp som den ser ut nu. Molly har en fin kropp med ett litet oväsentligt fettlager som gör att hon får några små små fettvalkar på magen när hon sitter ihopkrupen på en sten.

Först suckar jag över att vi har en korkad värld där några små fettvalkar på en känd kvinna skapar rubriker. Sen tycker jag som många andra att Mollys metod (att visa upp sig naken och säga så här ser jag ut och jag är stolt) tyvärr inte gör mig bättre till mods. Det här görs ju med jämna mellanrum av tjejtidningar redaktörer och kändisar som inte faller in i den rätta kroppsmodellen. Oftast ser ju personerna ändå jättebra ut så man blir ändå att tänka "men hon är nog snyggare än mig TROTS att hon säger att hon har de här bristerna". När jag såg Mollys bild tänkte jag först att "ja, hon har lite mindre fläsk på magen än vad jag har. Va bra då".


Den metod jag tror på är att kvinnor slutar prata om sina kroppars utseende och framförallt slutar ursäkta sig för hur hon ser ut.  Att alla slutar kommentera kvinnors kroppar om det verkligen inte är relevant för sammanhanget - vilket det oftast inte är. Jag vill se flera kvinnor i alla former skutta på glatt på bild (och vi verkligheten) med en "fuck you"-attityd.  Utan ursäkter! Med stolthet! Självsäkra kvinnor! Det är sexigt!
Fokusera på kroppen om du vill men låt det vara på prestationen och hur den fungerar. Och jobba på att vara snäll och tacksam över din kropp.


Mera  i ämnet:
  • Lady Dahmer öser på med blogginlägg och twitter i ämnet just nu.
  • Om ni missat historien om hur Samm Newman blev blockad från facebook pga lättklädda bilder läs den här. Absolut inte värsta bilderna men som såklart retade upp folk eftersom hon inte hade rätt kroppstyp. Instagram-moral i ett nötskal.





2 kommentarer:

  1. Du är klok du! :) Självsäkerhet i sin kropp är något som borde vara självklart och ändå väcker det så mycket känslor om någon sticker ut näsan och är nöjd! Jag försöker aktivt vara nöjd med min starka, duktiga kropp, men ibland faller man och då är det bara att ta "fuck you"-attityden och resa sig upp igen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så e det! man måste räkna med dippar men det gäller att hitta knepen att komma ur det snabbt. Puss!

      Radera