Energibollar och zucchiniplättar

Jag fick ett ryck av matinspiration idag och har efter jobbet stökat ordentligt i köket (och redan städat upp). Gjorde zucchiniplätt/pannkaka till middag och sen ett nytt försök på energibollar.

Recepten är ganska rakt av efterapade av Frida. Zucchiniplättarna helt enligt recept förutom att jag inte hade nåt dinkelmjöl utan tog vanligt vetemjöl istället. Gott blev det! Ska definitivt göras fler gånger. Hitta recept här.




Energibollsreceptet ser ut såhär:

3msk kvarg, 3msk kakao, 4msk mjölk, ca 2msk vaniljkasein/annat protein (kan uteslutas), ett par nypor vaniljpulver (ej vaniljsocker!), ½msk cocosolja, 1tsk svart kaffe, 2dl malda cashewnötter eller mandlar och 2dl malda havregryn.
Blanda alla ingridienser och rulla i det du föredrar. 

Jag höll mig till receptet ganska långt - men blandade också i lite lakritspulver jag hittade i butiken idag. Samt chiafrön och honung för att få lite mera sötma i dom. Rullade mina i kokosflingor.
Det är roligt att göra energibollar. Det är bara fantasin som sätter gränser här och dessutom kan man smaka under tiden så man vet att man är på rätt väg. Finns mycket att utveckla och experimentera här ännu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar