Jennys stresshantering

Det är så tråkigt att bloggen lida nu. Med heltidsjobb, en totalrenovering av ett hus, en taekwondoklubb och deltidsjobb som gyminstruktör så lämnas inte så mycket tid åt att låta sig inspireras till blogginlägg.

Jag funderar mycket på det här med hur jag ska hantera det här tempot. Att det inte blir för mycket. Jag vet själv att jag känner mig mest stressad när jag hittat på egna krav över hur jag förväntar mig att tillvaron ska vara.
Så det gäller att ha lite perspektiv på tillvaron och komma ihåg att det är en tillfällig period där allt är lite mera kaos än vanligt och att jag då ska undvika att hitta på saker som orsakar mera stress. Inte ta livet för hårt och våga släppa taget om vissa saker.

Tillexempel så har jag bestämt mig för att...
- inte stressa upp mig om lägenheten är i oskick. Håll diskmaskinen igång och gör snabbstädningar när det krävs. Det behöver inte skina i varje hörn just nu. Jag ska ändå flytta snart.

- Tacka nej till så mycket extra som möjligt (den här punkten är svår). Prioritera renoveringen. Alltid.

- Ge mig tid att slappna av och ta det lugnt. Det här går ihop med första punkten. När jag renoverat hela kvällen har jag lov att ta det lugnt framför teven en stund innan läggdags istället för att börja städa.

- Sov så mycket som möjligt. Läggdags så tidigt som möjligt.

- Träna när du får tillfälle. För energi och reboot. Motion är ju som bekant ett bra medel mot stress. Jag har också märkt att jag blir jättesur om jag inte tränar. Så det är inte bra för nån om jag slutar träna. Men här försöker jag också att inte vara för hård mot mig själv. Förra veckan hoppade jag över mina egna planerade träningspass eftersom vi hade extra mycket på gång då.
- Sen handlar allt om inställning. Sluta lipa och ta tag i saker. Eller lipa om det känns bättre och sen ta tag i saker igen. Det är inte på liv eller död.

9 kommentarer:

  1. Bra där! Snart snart är det lugnare igen!

    SvaraRadera
  2. Sköt om dig Jenny. Du behöver inte göra allt på en gång. Du behöver inte ha koll på allt. Fixa till huset nu och träna under den tid som blir över, om det blir nån. Glöm inte bort att vila. Det är viktigt att vila. Du hinner träna sen.

    Har du annars märkt nångång hur lätt det är att ge andra råd?! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, att ge andra råd är det enklaste! :)
      Men tack för omtanken - det värmer. Det är nog hyfsat ok ändå. Har t.ex söndagkvällarna helt lediga nu (istället för vanliga taekwondoträningar) och hoppar man över brutala fester på helgerna och går och lägger sig tidigt funkar det riktigt bra. ;)

      Radera
  3. Svårt att prioritera då det är mycket. Svårt att hitta balansen på vad som är viktigast...känner igen det där mycket väl! Det dåliga samvetet är värst. Jobba med det så hittar du balansen... Ha inte dåligt samvete säger jag bara!
    Och prioritera några timmar i veckan åt dig själv, det är inte för mycket begärt, om du sen ligger på soffan eller tränar det måste du bestämma själv! Kram på dig Jenny, ta hand om dig vi står på din sida :)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen! :)
      Egentligen är prioriteringen enkel: huset går först! ;) Efter jobbgrejer då.
      Det är bra att du är på team Jenny, Linda! :D Kram!

      Radera
  4. Jenny du ska komma ihåg att det är ganska fysiskt påfrestande att renovera. Jag är övertygad om att ibland kan en dag renovering motsvara minst ett gympass. Kom sen i håg även att tänka på ryggen när du renoverar. För det gjorde inte jag och resulterade i 4 veckors sjukskrivning. Städa kan man göra när man flyttar ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försöker faktiskt tänka på ryggen - har märkt att den nog lätt kan få stryk om man är oförsiktig.
      Och ja - det gäller att ha spelöga. Har man haft en tung dag på renoveringen behöver man ta det lugnt efteråt.
      Kram på dig!

      Radera
    2. När du kommer till vasa måste vi ta ett gympass. Eller hur?

      Radera