Jordgubbsbruschetta




Jag gjorde något helt fenomenalt OMG-gott igår. Jordgubbsbruschetta.
Jag dök över receptet när jag planerade inköpslistan igårmorse. Ur min recepbok ramlade utrivna sidor från mammas nån tidning. Jag gissar det är Lantlivs nån jordgubbsspecial och säkert är det Ernst som är hjärnan bakom. Vem annars liksom?
Hursomhelst så lät receptet såhär:

Sex personer, tolv skivor:
En liter jordgubbar
En vitlöksklyfta
En kruka basilika
Två matskedar olivolja, pepprig
En halv baguette
Två matskedar smör
Salt
Nymalen svartpeppar

Gör såhär:
Dela jordgubbarna i mindre bitar. Hacka vitlök och basilika och blanda ned. Smaksätt med olja, salt och vitpeppar.
Skiva brödet i tunna skivor, stek i smör. Lägg på lite jordgubbsröra på varje brödbit. Garnera med basilika
.

Tips var också att även plussa till getost eller lufttorkad skinka eller hyvlad parmesan. Jag prövade de två första alternativen och båda varianterna var himmelskt goda!

Är du som jag som gillar kontrasten mellan salt och sött så måste du testa det här. Är du inte ett så stort fan så tycker jag du ska lära dig gilla det. För det här var dunder! Lätt att fixa, men kändes exotiskt och lyxigt. Borde ha avsmakats med välkyld prosecco för bästa resultat tror jag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar