Who killed Rosie Larsen?

En recension på polis/deckarserien the Killing är väl på sin plats. Eftersom den förtjänar lite beröm.

Snabb förklaring av storyn är att en ung tjej hittas mördas i en kampanjbil till en av borgmästarkandidaterna. Utredaren Sarah Linden blir ansvarig för utredningen och så kommer nykomlingen Stephen Holder (som spelas av svenska  och duktiga Joel Kinman) med som hjälp.

Man kan säga att det finns tre historier man får följa. Min favorit (och den jag tycker höjer den här serien över andra) är att man får följa offrets familj i sorgearbetet. Mamman bryter i hop och pappan hamnar att låsa in sin sorg och ta hand om deras två söner och hantera media som blir väldigt intresserad av fallet. Det uppstår också konflikter  när de två pojkarna glöms bort, kommunikationen blir hård mellan alla samt att de sörjer sin dotter så oerhört. Inte helt tårfritt alla gånger. Brent Sexton som spelar fadern gör ett utmärkt jobb.

Den andra historien är Sarah Linden själv. Hon har väldigt svårt att lämna jobbet när hon kommer hem och blir helt uppslukad i fallet. Hon är fästman och en son - men hon försummar båda vilket leder till en hel del problem. Hennes närmaste har sett henne bryta ihop över ett fall tidigare och man börjar fundera om hon faktiskt är frisk i huvudet alls. Som tittare blev jag irriterad att hon inte skötte sitt privatliv lite bättre, men på samma gång ville jag att hon skulle vara på jobbet så vi kunde hitta dendär mördaren nångång.
Linden blir väldigt motarbetad i sitt arbete många gånger också så hon har det inte lätt i den här serien.
Vi får också följa med när en vänskap byggs upp mellan henne och Holder.

Den tredje historien är om politikern Darren Richmond. En man som sörjer sin avlidna fru, är mitt i en tuff och rätt smutsig kampanj för borgmästare och som vägrar berätta sitt alibi för mordkvällen och blir därefter misstänkt för mordet pga att offret hittats i en av hans kampanjbilar. Vi får också följa Darrens kampanjarbetare Gwen Eaton och Jamie Wright.

Jag tänker inte berätta mycket mer om handlingen för jag tycker ni ska se den själva. Jag vet inte hur det är med er - men jag är ibland så trött när det görs serier och filmer som ska vara så märkvärdiga och så håller de på i 8 säsonger utan något vettigt slut.
The Killing är en hederlig polisserie om en mordutredning där man får sitta och gissa i två säsonger vem som är mördaren. När man trott man fattat så kommer en ny tvist och tadaa, you are back on the case!
Bästa är att den slutade efter två säsonger. Väldigt lagom. Visste jag vem mördaren var? Nope. jag och Kim gissade båda innan vi la på sista avsnittet och vi hade båda fel. Men det är inte omöjligt att gissa. Vi hade bara otur.
Slutet tyckte jag var väldigt bra gjort. Bra i själva storyn kan jag inte säga. Gripande var det åtminstone och det kom verkligen fram på vilket hemskt sätt Rosie Larsen dog.


Så.Se den då!

1 kommentar:

  1. Jag har sett originalet, den danska serien Förbrydelsen (Brottet på svenska) och det är det bästa jag någonsin sett i serieväg. Helt galet bra intrig! Hoppas denna var lika bra. Kanske inte lönt att se båda dock :)

    SvaraRadera