morgongymmet

Det är femte onsdagsmorgonen i rad jag ska iväg till gymmet nu. Det känns bra. Jag har fått rutin på det nu! Fredagsmorgnar ska också bli rutin har jag tänkt och det är inte långt ifrån att det lyckas det heller.
 
Onsdagar betyder benträning. Fredagar rygg och triceps. Vilket lämnar axlar, bröst och biceps. Bröst är jag inte så orolig över men vi vet ju alla att formen mäts i hur stor biceps man har och vältränade axlar är viktigt om man vill se fit ut. Ja, det finns väl andra orsaker som bra hållning och sånt - men jag tränar nog axlar för att jag tycker det är assnyggt och för att det är så roligt! Axlarna får sig ändå lite med tanke på kettlebellsträningen så det är inte värsta paniken.

Jag hade i mitt stilla sinne tänk att jag skulle träna de resterande hemma - men eftersom det inte har blivit av (!) så måste jag nu börja överväga att ta måndagsmorgnarna i bruk.  Hm. Nå, varför skulle måndagmorgon vara värre än andra dagar? heh.

Varför jag tränar på morgonen?!

1. lite folk på gymmet = lugnt och skönt och inga köer till vikterna.
2. Jag gillar det. Bästa starten på dagen att gå till jobbet med skakande ben.
3. Jag hinner inte hitta på ursäkter. Tar jag passet efter jobbet har jag hunnit hitta på 10 orsaker att inte träna under dagen och troligtvis tränar jag inte alls. Man tränar alltså innan hjärnan har märkt vad man håller på med.
4. har fulllspäckat schema kvällstid.



Vilken tid är er bästa träningstid? Gillar ni morgnar alls?


"train in the morning"

4 kommentarer:

  1. Direkt efter jobbet tycker jag är bättre, jag tycker att vikterna är så tunga tidigt på morgonen...

    SvaraRadera
  2. Nej morgonen tycker jag är bättre. å sen tar man lunch på stan och sen till jobbet. Fördelen med att man jobbar skiftesarbete är att man inte behöver stiga upp alltför tidigt för att fara på morgonträning. Men att vara på gymmet kl 9.00 är perfekt!

    SvaraRadera
  3. Direkt efter jobbet funkar bäst för mig. Sparar jag det till senare på kvällen är det lätt hänt att det inte blir av. Dessutom blir det lite problematiskt med ätandet då man ska sträva till att ära efter och inte före träningen. Antingen måste man äta just före eller så blir det väldigt sent så att man blir svimfärdigt hungrig.

    Mornar är egentligen helt ok för mig. Problemet är att jag blir så förbannat trött och okoncentrerad efter lunch om jag tex. spinner på mprgonen. Som om energin tar helt slut i hjärnan. Det beror inte på att jag stiger upp extra tidigt, för jag stiger upp ungefär samma tid ändå. Jag har funderat på att det kanske beror på att jag äter för lite efter spinnandet. Hmmm....

    Nå, nu fast det är efter jobbet ska jag inte träna utan gå till frissan :)

    SvaraRadera
  4. W: Ja jag tror också jag skulle orka bättre efter jobbet. Men den träningen blir ju inte av (prövad sak) så bättre att orka lite mindre på morgon än att inte lyfta alls är filosofin jag följer.

    Ann: Ja, förmiddagsträning är ju helt klart bäst.

    Tomas: ja, att sträva till att äta efter och inte före beror förstås på vad man ska träna. Ska man styrketräna behöver man få i sig mat en timme före så man har nån energi att jobba med och definitivt nåt efter passet.

    Man kan nog bli lite sliten av morgonträningen faktiskt. Hittar du en lösning på det så får du hojta till! :)

    SvaraRadera