CXWORX


Idag fick jag pröva på Les Mills nya corepass CXWORX (coredöden) för första gången. Ja, jag hade min chans på Super Saturday men då orkade jag inte.
Jag fick personlig coaching idag när jag hängde på med gymkollegan och my partner in crime Peijo när han övade på programmet. Det gjorde också att vi körde låt 5 (sidoplanklåten) tre gånger!

Jag kan kanske inte säga helt klart hur tungt det är eftersom vi tog pauser mellan låtarna - jag gissar att det blir betydligt tyngre när man kör en halvtimme utan paus. Däremot vet jag att jag är trött i hela core-partiet flera timmar efteråt. Jag känner en sorts utmattning i magen och låren.
Det var ganska mycket teknik som krävdes. Speciellt där gummibanden används. Jag tror på påståendet jag har hört att det blir tyngre ju fler gånger man går passet . Är tekniken dålig är det svårt att få det att kännas ordentligt på rätt ställen.

Fast, som vanligt så är det genomtänkt - som Les Mills-pass är. Det är omväxlande övningar, det svänger snabbt och det går snabbt. Jag ska nog försöka få in CXWORX i mitt schema när det startar på gymmet. Det är ju bara en halvtimme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar