Drivkraft och tålamod

Petters tränare Mårten Nylén var förresten och lyssnade på Petter också.. *idoliserar*

På Nike Blast (jag börjar bli ganska tjatig nu jag vet - men den helgen gav SÅ mycket) så var jag och lyssnade på Petter när han pratade om drivkraft. Det var egentligen en föreläsning om han själv och hur han kämpat med skolan, som inte gick så bra, och hur han hela tiden sökte efter något att bli bra på. Han sa att han testat alla sporter och försökt lära sig spela 100 olika instrument - men gett upp ganska snabbt. Det var först skrivande av rap-texter och musikkarriären som var nåt han faktiskt fullföljt till slut.

Nu känner jag inte igen mig i Petters historia sådär vansinnigt, men jag brukar säga att taekwondon är en sån sak som gett mig drivkraft. Kampsport är ju mer än bara träning. Det utvecklar en väldigt mycket mentalt och det som den har gett mig mest är tålamodet. Att bli en bra (eller bättre..bra blir man väl aldrig) kampsportare kräver sin tid, dedär 10 000 repetitionerna av varje teknik och att förstå att det jag tycker är omöjligt idag kan om ett år kännas helt överkomligt.
Före jag började träna kampsport så förstod jag inte det där. Jag ville ha mina snabbfixar. Nu vet jag att ska man blir bra på nåt måste man ge det tid, träna och inte fuska. Och tillfredställelsen när man lyckas senare är oslagbar.


(jag har också som Petter försökt lära mig spela piano, flöjt  gitarr osv.. men kan i dagens läge ingenting av det där.. kanske det får bli ett pensionärsprojekt?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar