“I've been Skinny; it's fucking boring.”


Jag har överröst mig själv med magasin under min semester. Nu just parallelläser jag hälso-och träningstidningarna: Fitness magazine, Blossom och Topphälsa, där de två förstnämnda
är mina favoriter. Topphälsa hör ibland till kategorin smalhets-tidningar som jag försöker undvika, men
den har sina guldkorn -  så ibland köper jag den.

Jag kan bli lite irriterad förstår ni på tidningar som påstår de skriver om hälsa - men alltid
lockar med rubriker om hur smal du ska bli om du gör si eller så. IForm är ett praktexempel.
En riktig "kvinno-tidning" som brer på det där smal = lycklig = snygg. Jag blir så trött på media som tjatar om dedär extra 5 kilona hit och dit. Orka!
Jag tycker inte att någon som pratar om hälsa eller skönhet ska locka med ordet "smal".
Det har inget med saken att göra. Smal har ingenting med hälsosam att göra. Det är två ord som inte ska blandas ihop. Tänk hur många människor som har slösat/slösar bort sina liv på att räkna ett kilo hit eller dit istället för att se lite längre på saken: om jag lever ett hälsosamt liv eller inte?

Blossom Tainton har i sin tidning (den är ny och endast 2 nummer har kommit ut ännu)  försökt få
en tidning som helt handlar om att må bra och guida läsaren till att lära känna sig själv. Jag
gillar idén och tidningen tycker jag också om. Blossom försöker förmedla att alla är olika och att man måste utgå från sig själv i hur man äter och tränar för att hitta sitt bästa välmående. Bra försöka eller hur?

Fitness magazine är ändå min favorit. Den har hållit riktigt hög nivå den senaste tiden och jag blir sällan besviken. Det är en tidning som helt och hållet handlar om träning och hur man ska nå sina träningsresultat. Ingen bantning nämns någonstans. Så skönt. Klart att tidningen visar sin version av skönhetsideal också - men det är av en sundare variant där modeller är ser vältränade ut och ser ut att må bra.


Ja, jag ville väl bara få fram att jag inte gillar ordet smal. Det borde förbjudas.

Rubriken är ett citat av Kate Winslet.

1 kommentar:

  1. Bra inlägg Jenny! Håller fullständigt med dig! Smal är inte viktigt och vad man väger. Viktigast att man mår bra och trivs själv!
    Ett problem med svenska tidningar är att det tar så f*cking länge för tidningarna att anlända till affärerna i Finland. Verkar som de tar RG-line över påtten!

    SvaraRadera