angående den här fjantiga SATC2-debatten

Alltså herreguuud! Nu har jag suttit och läst (och retat upp mig) lite här och var om den senaste SATC-filmen. Nu har jag inte sett den själv så jag kan inte uttala mig om den filmen.... MEN jag har sett serien några gånger (har dvd-boxen förstås) och den första filmen så jag vet vad SATC går ut på. Den första filmen tyckte jag var helt ok när jag såg den första gången. Andra gången tyckte jag den var underbar och tredje gången jag såg den satt jag med näsduken i högsta hugg. Underbar film!

Men, det var inte det jag skulle säga nu. Jag tycker det är så otroligt irriterande att det ska bli en sånhär stor diskussion kring en storfilm (den första i världshistorien?) bara för att den riktar sig åt kvinnor. En film som är gjord ENDAST i underhållningssyfte, som man kan jämföra med vilken actionfilm som helst bara att man bytt ut ferrari-bilarna mot Gucci-skor. Det snackas om konsumentporr och rasism som om den här filmen skulle ha ett större ansvar på något sätt.
Såhär tycker jag: SATC2 är inte en jävla greenpeace-dokumentär. Det är en HOLLYWOODFILM*! En film som Linus Fremin säger bra i ett inlägg om saken, det är"en flyktfilm". En film där kvinnor får drömma sig bort i vackra kläder, vackra vyer och ytliga problem.Vi vill bara veta hur det går med mr. Big. Vilka skor handlar Carrie i Abu Dhabi och hur går det med Charlottes äktenskap? Inget annat. 
Och varför i hela friden har man en karl, som inte tillhör gruppen filmen riktar sig till, att recensera den överhuvudtaget?

För att summera det hela: Jag tycker man gör en overkill-analys på filmen helt enkelt.

Hm. Sen reseverar jag mig angående om den är bra eller inte. Den kan ju faktiskt vara dålig - men jag tvivlar på att jag tycker det. Fast...återkommer med mera åsikter när jag sett filmen  Tudels!



*"Hollywood is a whore!! " som en gammal man från Los Angeles sa på teve när jag såg en dokumentär om hollywood.

4 kommentarer:

  1. Jag brukar alltid försöka se filmer som underhållning och inget annat, men när jag såg den här filmen blev jag faktiskt lite irriterad på de saker som recensenten i peppar nämner.

    Med det sagt tycker jag att typen från peppar är en idiot som inte kan skriva om filmer. Jag är riktigt glad att jag inte trillat över en enda av dessa filosofiska recensioner, de brukar få mig att spy galla.

    Det kommer säkert att vara intressant för dig att se filmen, då du läst så mycket om den på förhand. Jag väntar med iver på dina kommentarer, när ska du se den?

    SvaraRadera
  2. Jo, jag kan tänka mig att det finns saker som är irriterande, synen på abu dhabis befolkning lär ju inte vara den bästa. Det är väl bara sunt att störa sig på sånt kanske? :)
    Men det är fortfarande bara underhållning.

    Forfarande tycker jag att alla har så lätt att lägga krut på negativa kommentarer när det är en "kvinnofilm". Det finns många filmer som säkert har samma brister som SATC2 har...

    När jag ska se den? Om 100 år kanske? Nej, nästa gång jag åker till sverige eller fastlandet. Vi har ju nerstängt bion här på holmen för tillfället/evigheten.

    SvaraRadera
  3. Herregud? Ingen bio, hur överlever du? :) Du har så rätt, t.ex. alla Bond filmer som höjs till skyarna, hur idiotiska, stereotypiska (östeuropeiska "bad guys") och kvinnoförnedrande är inte de filmerna?

    I definitely see your point.

    SvaraRadera
  4. jag vet inte faktiskt. Vi har ett trevligt hemmabio med projektor och vitduk? sen resten bedövar jag med träning och alkohol? hehe! nä.. det är faktist obegripligt! Dessutom var det så att de höll på renoverade den gamla bion, men hela bygget har stannat upp pga nån idiotisk politisk grej. Nu ska vi inte prata mer om det för då blir jag riktigt arg. haha!

    Just det. James bond-filmerna är riktiga praktexempel. Jag letade i mitt register efter det perfekta.. james hade jag helt glömt bort. Tack !

    SvaraRadera