tkd

Jag sitter och myser i soffan nu och ser på 'allå 'allå 'emliga armén och är skönt avslappnad. Jag sitter och tänker på hur våra tkd-medlemmar säkert sitter och slappnar av och känner värken i kroppen efter kvällens hårdträning - de fick göra en tung sista halvtimme idag nämligen. 30 idiothopp sammanlagt och 90 sekunders matchronder på det. Och otaliga armpressar och sparkar. De uppskattade inte mina tips på hur man effektiverar idiothoppen. Fattar inte alls...? Bara för att jag stod vid sidan om och såg på istället för att delta. Min förlust förstås...
Jag funderade ikväll kring fördelarna med att träna taekwondo. Förutom att man lär sig självförsvar, respekt, ödmjukhet och andra fina saker så finns det några punkter:

  • Det är mångsidig träning. Inte en träning är den andra lik, vilket gör att man inte tröttnar i första taget.
  • Det är mångsidig träning på det sättet att man använder kroppen på så många sätt. Man nöter inte på kroppen pga samma övningar jämt och ständigt utan det går att variera i evighet.
  • Det är utmärkt konditionsträning - det märkte jag inte minst idag när jag hörde nån av medlemmarna klaga på att hon spyr snart av utmattning. Jag hade en gång pulsklockan under en matchrelaterad träning och jag klockade in maxpuls och just under 900 kCal på en och en halv timme. Det bränner bra alltså!
  • Det blir fin stämning i gruppen eftersom det är samma personer och man jobbar ofta parvis. Det är åtminstone något vi försöker jobba på - att ha trevlig stämning och jag tycker vi har lyckats riktigt bra med den grupp vi har nu på vår träning.

Sen måste jag skryta på våra medlemmar lite. De är alla riktigt duktiga och motiverade och jag är faktiskt riktigt imponerade hur de har nått stora framsteg på bara några månader. Flera nya har dykt upp den senaste månaden och de har också kommit med i gruppen snabbt, vilket är roligt att se.

God natt!

2 kommentarer:

  1. Fin blogg du har, gillar designen :)

    http://veeriitas.blogg.se/

    SvaraRadera
  2. Tack, det var trevligt att höra! :)

    SvaraRadera