ett kettlebellpass

I juni slutar vårt hälsoårsprojekt på jobbet, mera om det sen. Idag avslutade jag min sista arbetsdag på semestern med att ta ut sista tillåtna träningstimmen på arbetstid.

Jag hade planerat ett pass i form av tabata eftersom jag tycker det är ett upplägg som håller saker intressant och det är svårt att tappa motivationen när man tränar själv. Att alternera mellan två övningar i en tabataintervall tycker jag är passande. Såhär hade jag planerat det:

tabata1:
Kettlebellsving med 16 kilos kula + halo 8 kilo

tabata 2:
goblet squat + draken

tabata 3:
renegade row + kettlebellsving 20 kg

tabata 4:
vändning och press (en arm i taget) + hakdrag

tabata 4:
enarmsrodd +  pressar från bröstet och framåt och snett uppåt (tar ordentligt baksida axlar och övre rygg)

tabata 5:
"röra i grytan" i låg bred squatposition + C-crunch
Röra i grytan = håll en kb med båda händerna och gör cirkulära rörelser framför kroppen, som att du rör i en stor gryta och kb är sleven. Håll stabil kropp under hela momentet.

tabata 6:
L-sit + planka

När jag gjort intervall 2 så dog min telefon. Jag hade redan i nerverna eftersom jag inte hade nån musik och nu hade jag ingen timer heller. Bra planerat. Jag kan blir grymt frustrerad när nåt jag verkligen planerat går i stöpet så där fick jag en ordentlig motivationsdipp. Jag löste det genom att springa till personalrummet på gymmet och låna en skiva med bodycombatmusik. Bodycombatmusik ger garanterad pepp! Jag bestämde sen att köra varje planerad intevall som vanliga cirklar och så körde jag på tills jag var klar. Struntade i plankan och gjorde armpressar istället.
Jag tog pauser mellan varje och fick ner pulsen för att sen pressa lite igen - men det var inget maxpulspass. Jag var slut ändå när jag gick mot bilen.

Säga vad man vill om kettlebells men de är effektiva de små rackarna.





1 kommentar:

  1. Tack! Det här skall jag se till att köra igenom på stugan i sommar :)
    //Denise

    SvaraRadera