med inspiration från Paolos mat


Före jag åkte hem till mamma och pappa förra helgen köpte jag ett nummer av "Paolos mat" åt mamma. Det är en tidning som Paolo Roberto ger ut via Aftonbladet. Det var en snygg tidning där de lagt upp recepten bra och tydligt. Bara italienska recept! Eftersom jag blev helt såld på Paolos pasta som han säljer på ICA i Sverige förstod jag att han kan sin italienska mat.

Det är kul att göra mat tillsammans med andra som är intresserade och mamma är ju bäst förstås. Vi hann faktiskt testa 3 recept på den korta tid jag var uppe och hälsade på. Jag hann dessutom kocka till ett recept hos Tommy och Josephine också när jag var där på besök - hann aldrig smaka det själv dock. Hörde sen att det nog fick godkänt. Det receptet jag gillade mest gjorde jag en ny tappning på igår..

Originalreceptet finns i tidningen Paolos mat som finns ute nu. Här kommer den version jag gjorde senast:

Först tog jag två auberginier och skar dom i relativt små kuber. Lade som på ett lutande skärbräde och lade salt över så den beska smaken skulle drivas ut. Här gjorde jag misstaget att inte ha det att dra så länge. Minst 35 minuter tycker jag de ska få dra.

Jag stekte upp en gul lök (i stora klyftor) och en vitlöksklyfta i olivolja. Hällde sen i och kokade
500 gram passerade tomater och tre stjälkar basilika tillsammans med löken. En bra stund (25 minuter ungefär). När såsen är klar silade jag bort löken och basilikan så det var bara såsen kvar.

Kokade upp pasta. Två minuter kortare än vad koktiden på förpackningen sa att man skulle ha.

Aberginierna ska egentligen stekas med en chilifrukt (som man sen tar bort när auberginierna är brynta) men jag hade ingen hemma så jag stekte dom i lite chipotle-pasta istället. I en stor rymlig stekpanna. När de var brynta så hällde jag på tomatsåsen och sist pastan.

Därefter delade jag ut hela blandningen på folieark (5 stycken räckte det till). Före jag knöt ihop folien lade jag i hackad basilika, kosenlaskijaost och salamistrimlor. In i ugnen på 220 grader och 10 minuter.

När jag och mamma gjorde vårt första försök blev det riktigt gott. Då toppade vi pastablandningen med basilika och en bergsost från Rainbow som var väldigt smakrik. Den version jag hade på bilden innehöll egentligen för lite ost så därför lade jag med salami för smakens skull. I originalreceptet tipsas det om västerbottenost.

Hoppas ni förstod nåt av det där. Det roliga med det här är idén med folieknyten där man kan blanda lite vad som helst tycker jag. Jag tänker fortsätta utforska!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar