Fun-X

I fredags blev det ett spontant träningspass till. Jag var och testade nya Fun-X-passet på gymmet. Fun står för funktionellt och X för det utmanande och tuffa.

Jag var beredd på att det skulle bli grisigt och det var inte helt fel attityd. Uppvärmningen var effektiv med alltfrån olika hopp, situps, plankor (som återhämtning), ryggövningar, knäböj och andra kroppviktsövningar där vi jobbade 30 sekunder med varje övning och ingen vila emellan. I ungefär 10 minuter. Det satte ribban sen för cirkelträningen vi gjorde efteråt.

Olika stationer där vi var 3-4 personer per station. Vi hade alltfrån wallclimbers till box jumps och grodhopp och sen även styrka iform av thrusters och annt svinigt jobbigt. Vi jobbade tror jag 1 minut per station första varvet. Sen fick vi vila i 2 minuter och sen körde vi ett varv till med 45 sekunder per station.
Som topp på det hela så avslutade vi med lite burpees bonanza.

Det som fascinerar är att jag många många gånger tänkte "jag orkar inte mera, nu orkar jag inte en till" och ändå fortsatte jag.

Egoboosten var att mina wallclimbers kändes bättre än sist.. jag var ruskigt nära väggen (för att vara jag då.. jag har nog en bit kvar) och det kändes pirrigt. Box jumps var jag också duktig på. Jag har sneglat på den höga pallen i gymmet och bara sett att jag snubblar och landar med smalbenen på kanten. Men det gick fint att komma upp dit. Även när jag var trött. Så en rädsla till bort.

Det var ett pass som fick mig att våga pressa. Både fysiskt och mentalt. Så tummen upp till Jani som hittat på det här! Jag skakade i hela kroppen efteråt av utmattning. Så skönt!

Boxjump burpees gjorde vi också. Men på mindre pall. Det är verkligen ingen övning man skrattar bort precis.
Annars så tror jag pallen på bilden är liknande  den högre av dom vi fick göra vanliga boxjumps på - alltså bara hoppa upp jämfota.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar