Fitnessfighten - en vanlig matdag

Tänkte att jag skulle göra ett inlägg om hur maten i Fitnessfighten ser ut.  Jag har fått ett kostprogram som jag försöker hålla så gått det går. Det här kanske kommer som en chock för vissa men jag är ju inte dumihuvudet så jag tänker lite själv också. Jag följer programmet med sunt förnuft helt enkelt.

Frukosten är den som jag följer slaviskt. Bara för att det är väldigt enkelt och man behöver ju inte fucka upp saker direkt från när man stiger upp? Av nån anledning så går det lättast att äta samma sak på morgon. Att äta samma lunch i en månads tid skulle jag inte klara av. Intressant det där..


Till frukost äter jag 3 dl naturell fettfri yoghurt, 30-50 g müsli och sen en skål sallad på gurka, tomat och paprika och två kokta äggvitor. Jag har faktiskt tagit bild på härligheten:

Jag älskar ju yoghurt så den här frukosten slinker lätt ner. Salladen är också riktigt mysig att äta.


Första mellanmålet intas ungefär 2-3 timmar efter frukosten och där får jag bestämma om jag vill äta keso, kesella eller tonfisk. Till det en frukt. Jag äter grynost eller kvarg med valfri frukt ur fruktkorgen på jobbet. Typ.

Lunchen återigen 2-3 timmar efter mellanmål 1. Här rekommenderas att jag äter 150 gram kyckling/räkor/tonfisk/sej osv... eller 100 gram lax. Bulgur/ris 25 gram (okokt) och broccoli/blomkål eller andra grönsaker äts till. Därefter 100 gram sallad på paprika, tomat, gurka och sallladsblad. Sen får jag också äta ett knäckebröd med två skinkskivor på. Helt ok.

Mellanmål 2 efter 3 timmar och där gäller samma regler som mellanmål 1. Jag aktar alltid att äta melllanmål när kollegorna kastar boll - det ingår inte i FF's kostrekommendation att äta bollar.

Middagen 2-3 timmar efter Mellanmål 2 och den har samma regler som lunchen


...och till sist ett kvällsmål som består av kesella/kvarg. Som då intas ca 3 h efter middagen.

Därefter bjuder Fitnessfighten på många alternativ så man har möjlighet att byta ut varor som man inte gillar. Huvudsaken tycker jag ändå håller sig till lite kCal och inte får i sig massa socker.
För den som är mera intresserad så finns hela Fitnessfighten-upplägget i senaste Fitness Magazine. Bara att klippa ut och följa!

3 kommentarer:

  1. Dieten verkar ju vara mycket vettig! Och enkel och god. Inte alls som den där äckliga paleodieten jag testade för ett år sedan. uj!

    SvaraRadera
  2. Tack för att du la upp den här informationen! Har funderat lite på att köra FF men undrar över lunchen och middagen: man får alltså inga färdiga recept utan det ser ut på det sätt som du har skrivit i ditt inlägg att du kan äta si och så mycket kött/grönsaker mm?
    Tack för svar!

    SvaraRadera
  3. Hej Ellinor! Nej, det är inte några färdiga recept i själva matrekommendationen man får, men däremot har de en recept-sida när man loggar in på sina sidor på fitnessfighten.se. Dessutom dyker det alltid upp recept-tips på FF's facebook-sida också.
    Det kommer också med en lista i matrekommendationerna med alternativ om man vill byta ut nån viss ingrediens.
    Jag tycker ändå att FF's kostplan är lätt att följa. Med en matvåg i närheten så är det väldigt enkelt att koka ihop egen lunch och middag.
    Lycka till om du bestämmer dig för att köra! :)

    SvaraRadera