Banan

Ni har grubblat över det här förstår jag. Hur jag ser ut när jag äter banan.  Den här BJUDER jag på:



På tal om banan och sånt så har jag ansträngt mig den här veckan att äta hälsosamt och lämna bort skräpmat. Jag vågade inte säga nåt i måndags över mitt huvudlösa projekt för det är många måndagar jag försökt och sen klarat mig till tisdageftermiddag.
Den här veckan har jag dock gjort följande:
  •  inte ätit morotskaka som det bjöds på på jobbet. Åt smoothie istället.
  • tagit 0 stycken polly-godisar ur godisskålen
  • öppnade inte Amarone-flaskan i helgen utan drack vatten och fruktsmoothie som nöjesdricka. (Det hjälpte att de pratade om nykterhet på Skavlan. )
  • tog inte lunchalternativet med vitchokladspannacottan till efterrätt utan valde rotsaksgratäng istället. Veckans lowpoint bör jag väl tillägga. Det ska jag inte göra om.

  • Jag har varit duktig med mellanmål
  • Ätit lagom stora portioner 
  • Ätit förståndigt efter träningspassen
  • Ätit ungefär 6 mål om dagen och inga snacks däremellan
  • Alltid valt de mest hälsosamma lunchalternativen. Inget friterat!


Det enda lilla "snedsprånget" var gårdagen med allt snaskande på gratissaker de bjöds på Skördefesten. Men jag är inte en sån som får dåligt samvete av dylikt så jag sov gott inatt. Jag hade planerat att synda  idag igen med att äta kanelbullen som jag köpte igår - men till min stora besvikelse visade det sigatt min sambo redan ätit upp alla. Jag har nu förklarat att man inte får pluspoäng för sånt.

Jag är nu väldigt motiverad att köra samma koncept en vecka till. Åtminstone till fredag. Är nån annan på G med hälsovecka?


...ni vågar int!

6 kommentarer:

  1. Vad duktig du är. Jag hade tänkt hålla september som hälsosam månad men det har inte riktigt blivit av. Men du inspirerar mig, det är ju två veckor kvar i den här månaden, nästa vecka skall jag synda mindre.

    SvaraRadera
  2. Det ser ju ut som om skördefesten var hälsosam för sinnet om inget annat. Jag brukar ha en dag i veckan när jag får äta lite ohälsosamt. Sen är det avklarat och jag kan va hälsosam igen.

    SvaraRadera
  3. Jag har också tänkt på vad jag ätit under veckan som gått, tänker fortsätta även kommande vecka... känns tryggt att man är fler, för ibland ÄR det jobbigt att tacka nej till tex vitchokladpannacottan!

    SvaraRadera
  4. Vilket bra inlägg.Inspirerande! Jag känner själv hur borttappad jag är i kost djungeln förtillfället, vilket leder till att man inte mår bra! Så bra när det finns andra som kan hjälpa tillbaka ! Tack! :)

    SvaraRadera
  5. Annika: men va roligt att höra att jag kan inspirera! *superglad*
    Jag tror det är bättre att tänka enkelt om man vill ändra på sin kost. Ta ett steg i taget och inte göra det för komplicerat - då blir det för övermäktigt och man struntar i det helt enkelt.
    Lycka till! :)

    SvaraRadera
  6. Alltid, men så tycker de flesta att jag äter för bedrövlig mat. Men jag är mätt, pigg och glad. Bort med vitt fluff bara och mycket proteiner. Då blir man inte sugen på sött. Och Amaronen hade varit bättre än fruktdrinkar!

    SvaraRadera