du stressar som du gör det

Stresstema på papper.fi den här veckan. Tommix, som bloggar snabbare än blixten har redan skrivit ett facit-inlägg. Jag tänkte fylla på lite med egna funderingar...

Som Tommix skriver - det finns verkliga problem och konstruktiva problem. Det där med konstruktiva problem hade jag ett riktigt hanteringsprojekt med för ungefär ett år sen. Vi hade några fester jag och min sambo och jag höll på riva huset i vredesutbrott under dagen före eftersom jag bestämt för att bjuda på kaka, ha snyggt fixat i lägenheten och bjuda på 7 olika sorters snacks. Sen skulle jag också hitta tid att fixa upp mig själv - vilket slutade med att jag hoppade i duschen en timme före gästerna kom. Jag var så arg - helt konstigt att porslinet sparades. Hursomhelst tog jag mig en funderare kring vad jag håller på med. Har nån sagt att jag ska ha 7 olika sorters snacks. Bryr sin nån överhuvudtaget att det är damm bakom bokhyllan. Nä! Det är bara i mitt eget lilla huvud jag har lagt upp planer som jag senare låter förstöra hela min kväll eftersom jag var på så surt humör. Istället skulle jag ha gjort som Tommix skriver och sagt "Äääh"  - sen farit ett varv via alko efter dricka och till matbutiken efter chips och vindruvor och plastglas. Färdig fest och alla är nöjda!

Det där är förstås bara en dags-grej, men jag tror man kan tänka så om man känner stress över hela sitt liv. Med program varje dag och magsåret är bakom hörnet. Allt vi gör kan inte vara det viktigaste och känner man att något inte är roligt längre utan skapar ångest så måste man hitta en utväg. Däremot tror jag att man bra kan ha många bollar i luften sålänge man mår bra, kan pausa och tycker allt är roligt. Vi återkommer till det - jag har just kollat min kalender fram till semestern. Shit. Jag har fullt med kontruktiva problem framför mig. Jag jobbar mentalt med mig själv att allt kommer att gå som en dans. Jag får vila sen.

2 kommentarer:

  1. Det är helt ok att ha många bollar i luften om man känner att man när som helst utan dåligt samvete kan droppa några av bollarna.

    SvaraRadera