den där sköna känslan

Jag brukar ibland dela in träningsaktiviteter i hur det känns efteråt. Tillexempel tycker jag inte något slår nöjdhetskänslan som efter en länk. När jag äntligen kommit ut med joggingskorna på en skön flåsig länk. Det finns inget som slår det. Jag gissar att det är för att det kräver så mycket mental förberedelse av mig att komma iväg själv. Dessutom så är endorfinduschen man får efter en länk oslagbar!

Spinning är också något som ger skön glad-känsla. Men här är jag inte riktigt lika nöjd.. jag tror det beror på att jag lägger över ansvaret lite till instruktören. Bara jag kommit mig in i spinningsalen så är mitt jobb gjort. För det finns ju inte en chans att man slackar på en spinning-cykel precis.

Bodycombat gör mig förstås på utmärkt humör också. Men nu när jag mest instruerar så är det mycket annat än träningen som ger nåt tillbaka här. Jag blir glad över att ha så många på passet alltid och att se när passets deltagare går glada ut från salen .. ja, det ger ju en annan sorts kick. Jag hinner knappt tänka på att jag blir trött när jag står där framme.Dessutom är bodycombat bara roligt!



Kettlebells. Den känslan är en blandning av himmel och helvete. Man är helt skakig i kroppen och det kan till och med ta lite ont. Men oj, vilken skön känsla att få ta ut sig på det sättet. Både hjärta och kropp har fått jobba hårt!

Sen har vi nåt annat som är helt i en egen klass. Den jag kände i lördags när jag, Tero och Kim gick hem från träningslägrets sista taekwondotimme. Känslan i kroppen efter en ordentlig sparring-träning. Jag har inte upplevt en sån känsla efter ett löppass, spinning, kettlebells eller nåt annat.  Endorfiner i överflöd och sen den där känslan att man är jättemjuk i hela kroppen. Det är som att man kört världens bästa uppvärmning. Ingen muskel eller led piper till när man rör sig. Lederna är smorda och alla muskler uppmjukade. Det är en lätthet i kroppen som man kan njuta av en bra stund.  Sen.. stelnar man till. Men det är en helt annan historia.



Vilken träning ger er bästa känslan tycker ni?

4 kommentarer:

  1. Håller med om det där med känslan efter en länk, jag var på vårens första förra veckan och tänkte ganska snabbt "aj va tungt det går, undrar om jag håller på blir sjuk, borde jag gå i stället? Nej just ja, det ÄR ju så här tungt att springa..."

    SvaraRadera
  2. haha! Va duktigt du va! Jaa... jisses. Jag håller på att ladda mentalt för årets första jag också. Kanske om två veckor?
    Det är inte länge kvar tills kanonloppet! :D

    SvaraRadera
  3. Ett längre pass på någon av de två lägre pulsnivåerna (för min del under 140) ger den bästa fiilisen efter. Då är man inte svimmfärdigt slut och skakig, utan så där passligt uttröttad. Man riktigt känner hur benmusklerna börjar byggas upp igen.

    Spinning är oxo bra. Det ger oxo en bra fiilis efteråt. Men jag har nog tendensen att ta ut mig för mycket på dom passen. Precis som du sa (skrev), man slappar inte på en spinningcykel. Det beror lite på instruktören, men jag blir oftast carried away av musiken och instruktörens hojtande.

    Jag tänkte på det senast efter kvällens pass, att hur hälsosamt är det egentligen att träna så där hårt?! Hmmm...

    SvaraRadera
  4. Tomas, det är ytterst hälsosamt att ta ut sig allt vad det går emellanåt. ;)
    Om inte annat så för psyket. Så man får känna att man lever. Dessutom är det ju roligast att träna hårt! :D

    Nämen allvarligt talat så är det väl olika skolor kring att träna hårt också. Vem vet vad som är bäst egentligen?
    Men bättre än att bara ligga och lata sig på soffan är det garanterat.

    SvaraRadera