taekwondoinstruktörsutbildningen

Ifjol gick jag en instrukörsutbildning inom taekwondo - nivå 1. I år har jag möjligheten att gå nivå 2 och den här helgen har vi ett närstudietillfälle (ett av fyra) här på Åland. Vi har kört hela dagen idag och sen ännu på förmiddagen imorgon. Helgens tema har varit analys av våld och nödvärn och hur lagen ser ut kring självförsvar osv.


Vi har diskuterat mycket, min sambo - som håller i hela arrangemanget har hållit två föreläsningar och sen hade vi bjudit in en från Polisen som pratade om nödvärn och vad som är tillåtna medel när man försvarar sig själv. Vad säger lagen att är tillåtet? Hur stor är risken att man själv blir dömd för misshandel? Det visade sig att man bör ha lite koll på läget, men vi är alla överens om att man ska försvara sig och inte låta bli pga att man är rädd för en möjlig dom efteråt.
Vi hade många vettiga diskussioner, bland annat hur man uppfattas efter att man hamnat i en självförsvarssituation och dessutom har en kampsportskarriär som bakgrund.
Jag kommer att skriva mer om saken på taekwondobloggen sen. Nu ska jag ta hand om våra gäster från Vasa som är här för utbildningen.

Vi gjorde en liten uppvärmningslek i början på dagen och ritade av vår bordskamrat enligt hur hon/han beskrev sig själv. Jag har ritat en glad Fredrik här... syns tydligt och klart att jag tillbringade flera år som liten i konstskolan för barn och unga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar