Detox: avslut

Det var inte den godaste maträtten jag avslutade detoxen med. Mungbönsgryta. En riktig one in a lifetime-grej. Inte äcklig - bara så alldeles dötrist.


Ja. Nu har jag avslutat min detoxperiod på två veckor. Varför jag gjorde det var mest för att jag ville veta om detox faktiskt är en sann historia eller bara bullshit. Bästa sättet att veta är att testa själv helt enkelt.

Vi tar det enkelt:

Fick jag bättre hy? Svar: nej.

Blev jag piggare? Ja, kanske i början. Fast det tror jag mer berodde på att jag trodde att jag skulle bli jättetrött när jag fick i mig mindre energi. Men enligt Ulrika skulle man studsa upp ur sängen efter några dagar.. men varken jag eller Jenny märkte nån sån effekt. Det enda som får mig att studsa upp ur sängen är sommarsolen. Sådeså.

Gick jag ner i vikt? Ja, mer än jag trodde. 4 kilo (hallå aftonbladet-annons: tappa 4 kilo på 2 veckor). Det sägs ju att man går ner i vikt pga vätska som drivs ur kroppen när man chockar den  - så jag räknar nog att jag kommer att gå upp nåt av domdär kilona ganska snart.

Nåt mer anmärkningsbart? Nej.

(Det behövs väl sägas att jag kanske inte var den person som behövde en detox. Det är väl soffliggande personer med stadig pizza och öl-diet som är i behov av dylik diet....)

Så, var det här i onödan då. Nej, det tycker jag absolut inte. Det har varit en väldigt intressant mat-resa. Jag har lärt mig en hel del om ny matlagning och vad man kan göra med bara lite grönsaker.
En upptäckt var när jag öppnade Hälsokokboken som jag köpte före jul. Då jag köpt den tyckte jag många av recepten hade lite knepiga ingredienser och var lite skeptisk. Efter en vecka in i detoxen öppnade jag boken igen och såg allt med nya ögon. Jag ville testa alla recept!

Det sägs ju att detoxen ska vara en nystart för att börja äta hälsosammare och jag tror att jag kommer att försöka få in mera grönsaker i maten framöver, minska på halvfärdig mat och försöka så långt som möjligt använda ekologiska råvaror. Så känns det nu iallafall.


Själva konceptet att följa en välplanerad veckomeny var också en positiv upplevelse. Det underlättade nåt fruktansvärt när man skulle handla mat när man bara fick följa planen.  Jag har faktiskt börjat skissa på nästa veckas veckomeny redan. Det skulle vara en trevlig vana att ha...
Dessutom vet jag med mig att om jag någon gång mot förmodan skulle gå på en ny diet så är planering A och O. Har man en fin plan slipper man tänka sen utan man får bara köra på.


Så, vad ska jag säga? Jag tänker spara min detox-plan och... ha den ifall jag skulle behöva den igen.

(ps. Jag och andra Jenny väljer faktiskt att köra lunchen enligt detox-recept (tabouleh med fetaost.. så gott!)  ännu imorgon. Fast mellanmålet blir födelsedagskaka)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar