chokladmarängtårtan

Jag har ju glömt att berätta om min födelsedagskaka som jag hade med till jobbet. Jag hittade receptet på den fina bloggen Att vara någons fru och förstod direkt att det här receptet måste testas.

Var den god? Den var ÖVERGOD! Chokladbottnen blev krämig och mumsig, marängen god och allt gjorde sig helt gudomligt till vispgrädden jag bjöd på till. Nu väntar bara experimentet att äta den med glass till...
Den här kakan måste ni göra. Ni måste!


Jag citerar bloggen Att vara någons fru:

Denna blir ännu godare när den har fått stå i kylen över natten, då blir den sådär seg och härlig att det kliar i tänderna. Jag brukar göra ungefär en och en halv sats maräng så blir det extra fluffigt.
Kaka:
50 g smör
1 1/2 dl strösocker
3 äggulor
1 3/4 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
3 msk mjölk


Maräng:
3 äggvitor
1 1/2 dl strösocker

Ugn: 175°
1. Rör smör och socker vitt.
2.
Tillsätt gulorna en i taget.
3.
Rör ner de blandade torra ingredienserna varvat med mjölken.
4.
Slå smeten i en smord och bröad kakform.

Maräng:
Vispa vitorna hårt i några minuter, tills skummet har lyft sig och blivit vitt. Tillsätt sockret lite i sänder under fortsatt vispning. Vispa i typ hundra år tills du kan hålla bunken upp och ner över huvudet utan att få maräng i håret. Detta kan verkligen ta hur lång tid som helst så jag rekommenderar elvisp och tålamod.

Bred marängen över kaksmeten. Grädda i nedre halvan av ugnen 35-40 minuter. Ät den gärna med vaniljglass eller grädde.


2 kommentarer:

  1. guuud Jenny! O-O

    Jag kan inte bestämma mig om detta bara var mycket elakt eller bara mycket snällt.

    SHIT vad god den verkar!

    SvaraRadera