Morjens! Det finlandssvenska sällskapsspelet


Det är något av en julaftonskvälltradition att vi spelar ett sällskapsspel efter julklapparna är öppnade och kaffetåren intagits. Helst spelas ett nytt spel som någon fått i julklapp. Vi testade Antons julklapp i år: "Morjens!". Ett finlandssvenskt spel.
Det var roligt! Vi skrattade jättemycket.. i 2 timmar som det tog oss. Vi skrattade mest för att så många frågor var så svåra att det var omöjligt att nån skulle veta det. Vi kände oss lite tröstlösa i början, men sen med jämna mellanrum dök det upp frågor man kunde svara på. Vi kom ju oss faktiskt nästan runt allihopa.
Vi var dåliga på nyländska herrgårdar och vissa landshövdingar eller frågor som att namnge ordföranden för nån stickförening i Grankulla. Däremot om det kom frågor som började "Vilket varuhus i Helsingfors..." var ganska enkla.
Bästa var när jag tog ett TSÄGA-kort och fick byta plats med spelaren framför mig (pappa), vilket gjorde att jag avancerade väldigt snabbt (och han kom sig väldigt långt bak). Men jag hann aldrig upp morsan. Hon vann överlägset!



Mamma lyssnar mycket på radio vega.. så hon tog upp ledningen ganska hastigt.


Ett exempel på ett lätt frågekort.




Ibland fick man ta ett tsägä-kort. Kunde va bra eller dåligt.. beroende på om man vunnit west coast race eller lämnat på glöggrundan i Åbo.





Spelet var en utmaning - men absolut spelbart. Man kanske blir lite mer kunnig om svenskfinland på samma gång. Jepp, vi lämnar det så.

2 kommentarer:

  1. Vi fick också Morjens i julklapp, och spelade det på juldagen. Men det var nog alldeles för svårt för vår familj. Men skratta mycket, det fick vi.

    Då Roger var längst bak, fick han tsägäkortet att han fått "medborgarskap" på Åland eller något liknande, vilket ledde till att han fick gå till samma ruta som den som ledde (som hade avancerat riktigt ordentligt). Då tänkte jag lite på dig :) (Du är den enda person jag känner som bor på Åland).

    SvaraRadera
  2. Men va trevligt att du ägnade mig en liten tanke. :) Jag hörde idag att det fanns ett sånt tsägä-kort av några bekanta som också spelat det. Det är ju tur att man nånstans får fördelar av att bo på åland. ;)
    God fortsättning på dig!

    SvaraRadera