Detoxa med Ulrika!

Gårdagens kostföreläsning med Ulrika Davidsson var intressant - även om jag hört teorin kring LCHF och GI ganska många gånger så det var inte så mycket nytt under solen på det sättet. Ändå trevligt att uppdatera minnet.

Det som var bra med föreläsningen var att hon förespråkade att leva hälsamt och att äta nyttigt för att vara frisk och ha ett långt liv. Inte att leva enligt en diet för att sträva till en Anna Anka-kropp.
Hon inledde med att säga att det alltid är konstigt att det mest är kvinnfolk på hennes föreläsningar när det är större procent av männen som lider av övervikt. Hon påpekade sanningen om att kvinnor alltid strävar efter att bli lite smalare -även de som redan är smala. Hon drog också ett litet lustigt exempel på hur två män kan diskutera efter semestern. I likhet med dethär:

- Hördu Sven, jag tycker du har lagt på dig lite under sommaren? **
Sven klappar sig på magen och skrockar:
- Jaa, det har väl blivit för mycket av det goda.

Skulle du kunna se den diskussionen mellan två kvinnor? Knappast.

Därefter tyckte Ulrika att man ska vara bekväm i sin kropp hur den än ser ut. Fast man strävar efter att gå ner i vikt så ska man ändå försöka acceptera hur man ser ut i nuläget. Det tyckte jag var bra sagt. För det mesta så strävar många (kvinnor?) till ett smalare jag - men varför inte acceptera sin kropp som den är under tiden man strävar till målet? Jag vet inte om ni följer med i tankegångarna som jag har här nu. Men jag kände mig upplyft av det åtminstone.
Ulrika sade också att hon har slutat sträva efter att bli smal och försöker istället leva på det sätt som hon mår bäst av. Det tycker jag låter som en väldigt sund inställning. Hon sågju väldigt sund ut också.
Bra med Ulrikas föreläsning var att hon påpekade att man skulle bilda din egen uppfattning
om vilken kost/diet som är bäst för en själv. Det var alltså inget LCHF-korståg ändå. Hon
uppmanade att man skulle tänka efter ordentligt. Man märkte också att hon älskade mat för när hon pratade om maträtter så lät hon ungefär som en uppläsare för en erotisk matnovell. Sånt gillar jag!
Hon berättade att när hon testade en strikt LCHF-diet så måste hon sluta för hon tyckte det var så tråkigt och ingen njutning att äta längreoch därför ändrade sin diet och gett ut en bok som heter LCHF på mitt sätt, där hon lagt till mera grönsaker och minskat fettprocenten lite.


Det som kanske var mest intressant och nytt för mig var detox-ämnet som hon tog upp först på föreläsningen. Jag har aldrig testat detox och var före föreläsningen igår ganska skeptisk och trött på ämnet. Det står  i alla damtidningar rubriker som "Detox över en helg" "Detoxa dig smal" osv... Teorin i sig köper jag, men alla metoder som finns tror jag många av dom är humbug. Ulrika lyckades övertyga mig om att hennes metod var genomförbar. Så genomförbar så jag har bokat in i kalendern nästa år att jag ska pröva på. Heh.
Om inte för annat så jag vet med säkerhet om det funkar eller inte när jag prövat själv. Det handlar inte om en fasteperiod utan att man undviker vissa livsmedel och äter mest grönsaker och frukt. Och alla ostar förutom de som är gjorda på komjölk. Hallå chevre och fetaost! (det var det som övertygade tror jag) Hon lovade att man blir piggare, får bättre hud, finare hår och allmänt skönt välbefinnande med en detox.
Vad tror ni? Nån som testat på detox? Och då menar jag inte en helgs detox utan en eller två veckor eller mera? Berätta isåfall. Jag vill veta.

Hon var snabb med leendet, Ulrika, när kameran kom fram. Väldigt rutinerat.

Vi fick grön drink i pausen och fröboll. En gubbe i kön undrade om det var fågelmat.


En "no no"-lista om man följer LCHF.



** Kanske inte så ok att säga så åt nån egentligen.

1 kommentar:

  1. Jag har testat en 2 veckors detox just på samma sätt i pricip vegetarisk kost hur gott som helst. blev jag piggare? inte direkt men efter typ 2 dagar så blev jag finnig som värsta fjortisen men det gick om några dagar senare tror de e bra att "rena kroppen" den detox jag följde innebar även inget kaffe inget te förutom rött och vitt (inget koffein) å naturligtvis ingen alkohol.

    SvaraRadera